Lista odtwarzania:

Dylematy współczesnej medycyny

Wykład prof. Pawła Łukowa, bioetyka z UW, zorganizowany z okazji festiwalu naukowego MANEWR w liceum im. Tadeusza Reytana w Warszawie, 8 marca 2013 r. [1h30min]

W trakcie wykładu poruszone zostały trudne tematy związane z rozwojem współczesnej medycyny.

Posłuchaj wykładu w formie podcastu:

Cz. 1 [23min] Prof. Łuków przedstawił  dylematy etyczne z którymi muszą się zmierzyć współcześni lekarze. Wyjaśnił czym zajmuje się bioetyka, czyli dziedzina nauki rozstrzygająca jak powinniśmy postępować w obliczu szybkiego postępu nauk biologicznych i medycznych. Od przyszłego roku rusza na Uniwersytecie Warszawskim nowy kierunek studiów – bioetyka, jedyny taki kierunek w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Profesor opowiedział o kształtowaniu polityki państw, o wpływie człowieka na środowisko, o badaniach na zwierzętach i rewolucyjnych metodach w leczeniu chorób. Wiedza o chorobach jest coraz większa, potrafimy wyleczyć wiele chorób, które jeszcze jakiś czas temu były śmiertelne. Wynikiem znacznego wydłużenia życia (kobiety żyją średnio 78 lat, a mężczyźni 72 lata) jest jednak dłuższe funkcjonowanie z wieloma chorobami wieku starczego, i dodatkowe wspomaganie sprawności organizmu różnymi środkami farmakologicznymi.

Biologiczne poprawianie i wspomaganie ludzkich możliwości budzi wątpliwości etyków. Sztucznie wspomagają się i sportowcy (by zwiększyć swoją wydajność podczas wysiłku), i studenci (aby poprawić koncentrację i pamięć podczas sesji). Pojawiają się nawet próby farmakologicznego zmieniania usposobienia – środki obniżające poziom agresji czy ułatwiające pracę w grupie.

Cz. 2 [22min] W drugiej części wykładu profesor Łuków opowiedział o bioetycznych dylematach związanych z początkiem ludzkiego życia, czyli o poczęciu metodą in vitro, o antykoncepcji i o metodach planowania potomstwa. Ludzie od wieków starali się wpływać na swoją płodność. Dopiero od ok. 80 lat istnieje możliwość decydowania o tym czy chcemy mieć dzieci. Pigułki antykoncepcyjne, które powstały w latach ’60 spowodowały wiele zmian w obyczajowości. Powszechnym zjawiskiem jest planowanie rodziny i odkładanie decyzji o posiadaniu dzieci na później. Jednocześnie jednak coraz więcej par ma problemy z płodnością. Szacunkowo problem ten dotyczy ok. 10% par, czyli ok. miliona par w Polsce. To poważny problem społeczny. Jest wiele metod leczenia niepłodności. Metoda in vitro jest ostatnią deską ratunku i decydują się na nią pary, u których inne metody zawiodły. Profesor opowiedział o procedurach związanych z ta metodą i jej efektach. Poruszył też kwestie etyczne, które są z nią związane – obumieranie zarodków, adopcję zamrożonych zarodków, ryzyko chorób genetycznych.

Cz. 3 [22min] W części trzeciej swojego wykładu profesor Paweł Łuków mówił o końcu życia człowieka i o eutanazji. Bioetycy pod pojęciem eutanazji rozumieją pozbawienie życia osoby nieuleczalnie chorej, której cierpienie jest ponad jej wytrzymałość i która wyraźnie tego żąda. Wytłumaczył różnice pomiędzy samobójstwem w asyście lekarza, a eutanazją,  przyzwoleniem na śmierć od zabicia.

Cz. 4 [23min] Na zakończenie spotkania profesor odpowiadał na pytania uczniów, których wyraźnie poruszył problem eutanazji. Mówił o wątpliwościach moralnych, trudnych decyzjach lekarzy i o aspekcie prawnym tego zagadnienia, o regulacjach i nadużyciach, które trzeba eliminować. O decyzjach jakie muszą podjąć sami chorzy, ale i rodzina osoby decydującej się na zakończenie życia. O tym jaka diagnoza musi zostać postawiona, żeby taka możliwość wogóle istniała. Opowiadał o relacjach lekarzy, którzy wzięli na siebie odpowiedzialność przeprowadzenia eutanazji i zakończenia czyjegoś życia.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.