Jak odkrywa się „Rubensa”? O rysunku Klęcząca Joanna d’Arc

Wykład towarzyszący wystawie „W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 13 lipca 2017 [1h04min]

W 2014 roku autorstwo znajdującego się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie rysunku opisanego jako „Klęczący rycerz” zostało przypisane Peterowi Paulowi Rubensowi. Jak się okazało, jest to szkic do obrazu przedstawiającego Joannę d’Arc. Jak doszło do odkrycia opowiedział podczas wykładu kustosz Gabinetu Rycin i Rysunków Piotr Borusowski.

Omawiany rysunek był już wcześniej znany i publikowany. Autorzy publikacji nie byli jednak zgodni, czy jest on dziełem flamandzkiego malarza. Część z nich sugerowała, że mamy w tym przypadku do czynienia z rysunkową kopią gotowego obrazu. Piotr Borusowski przedstawił podczas swojego wystąpienia dowody przeczące tej tezie oraz opisał, w jaki sposób polscy muzealnicy dokonali swoich ustaleń.

Słuchacze wykładu przy okazji rozważań o autentyczności rysunku mogli prześledzić, w jaki sposób pracował artysta. Prelegent opowiedział, jak zorganizowana była praca w warsztacie Rubensa. Części obrazów malarz nie przygotowywał sam, ale zlecał ich wykonanie swoim współpracownikom, którzy wykonywali je na podstawie dostarczonych przez mistrza szkiców. Piotr Borusowski podczas wykładu porównywał wiele z nich z ostatecznymi dziełami.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania wykładu

***

W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

18 maja – 20 sierpnia 2017

Na wystawie zostaną pokazane rysunki i obrazy z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Motywem przewodnim będzie rola, jaką pełniły w praktyce warsztatowej od XVI do XVIII wieku.

W warsztacie niderlandzkiego mistrza to pierwsza tak szeroka prezentacja holenderskich i flamandzkich rysunków z kolekcji muzeum. Będzie można na niej zobaczyć dzieła powstałe na przestrzeni trzystu lat – najstarsze pochodzi z przełomu XV i XVI wieku, najmłodsze – z początku wieku XIX. Wśród wystawianych dzieł znajdą się m.in. szkice Pietera (I) Coecke van Aelsta, Maertena de Vosa, Lodewijka Toeputa, Jacquesa (II) de Gheyna, Pietera (II) Stevensa, Petera Paula Rubensa, Theodoora van Thuldena, Jana van Noordta czy Ferdinanda Bola. Ze względu na wrażliwość podłoży i technik wymagają one szczególnej ochrony – na co dzień przechowywane są w Gabinecie Rycin i Rysunków.

Część ekspozycji zostanie poświęcona podrysowaniom – rysunkom przygotowawczym wykonanym przez artystów bezpośrednio na zagruntowanej desce lub płótnie obrazu, które w procesie malowania znikały pod kolejnymi warstwami farb. Specjalnie na potrzeby wystawy – metodą fotografii w podczerwieni – zostały przebadane XVI-wieczne obrazy niderlandzkie ze zbiorów MNW. Rezultaty tych badań będą obszernie przedstawione na przykładzie najciekawszych dzieł.

Kuratorzy: Piotr Borusowski, Aleksandra Janiszewska

Zachęcamy do zapoznania się z bogato ilustrowanym polsko-angielskim katalogiem wystawy, a także z programem wydarzeń towarzyszących.

źródło: mnw.art.pl

***

Cc_by-nc-nd_euro_icon.svg

Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Podobne wykłady Kultura

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.