Japonizm w sztuce europejskiej

Wykład towarzyszący wystawie „Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza”. Muzeum Narodowe w Warszawie, 13 kwietnia 2017 [1h06min]

Posłuchaj wykładu w formie podcastu:

Druga połowa XIX wieku to okres intensywnych wpływów japońskich w sztuce europejskiej. Były one tematem wykładu Przemysława Głowackiego, który towarzyszył wystawie „Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza”.

Sztuka japońska zaczęła interesować i inspirować zachodnich artystów po otwarciu Japonii na świata w drugiej połowie XIX w. Podczas pierwszej części wystąpienia historyk sztuki przybliżył chronologię przenika wpływów japońskich do sztuki europejskiej, wyznaczaną przez rytm kolejnych Wystaw Światowych. Słuchacze mogli również poznać kolekcjonerów sztuki i artystów, którzy ulegli fascynacji Krajem Kwitnącej Wiśni.

W drugiej części swojego wykładu Adam Pawłowski opisał konkretne przykłady dzieł malarskich, w których można odnaleźć motywy zaczerpnięte z Japonii. Wskazał również na rozwiązania kompozycyjne skopiowane od tamtejszych autorów drzeworytów ukiyo-e. Ich ślad można również znaleźć w obrazach polskich twórców, takich jak Leon Wyczółkowski czy Olga Boznańska.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania wykładu

***

Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

25 lutego – 7 maja 2017

Wyjątkowa w skali europejskiej prezentacja pierwszych wydań najsłynniejszych prac graficznych wybitnych japońskich artystów ukiyo-e – Kitagawy Utamaro, Tōshūsaia Sharaku i Utamaro Hiroshige. Wybrane grafiki tworzą barwną panoramę życia w dawnej Japonii, ukazując krajobrazy dwóch głównych szlaków komunikacyjnych łączących Edo z Kioto (cykle „Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō”, „Sześćdziesiąt dziewięć stacji na gościńcu Kisokaidō”) oraz pejzaże Edo (cykl „Sto widoków Edo”) i podobizny jego mieszkańców – portrety aktorów teatru kabuki, wizerunki pięknych dziewcząt.

Tytuł ekspozycji – „Podróż do Edo”– sugestywnie oddaje zamierzenia organizatorów, którzy udostępniając szerokiej publiczności arcydzieła z prywatnego zbioru o randze międzynarodowej, zapraszają widzów w fascynującą podróż po Japonii schyłku osiemnastego i pierwszej połowy dziewiętnastego wieku, zwanych epoką Edo (1600–1868).

Wyjątkowość zbioru Jerzego Leskowicza polega nie tylko na tym, że zawiera kompletne cykle pejzażowe, stanowiące arcydzieła japońskiego drzeworytu, ale również dlatego, że są to ryciny wyjątkowej urody i wartości, pochodzące z pierwszych wydań. Wszystkie je zobaczymy w Muzeum Narodowym i będzie to wydarzenie szczególne, ponieważ w żadnej z polskich kolekcji – publicznych i prywatnych – nie ma takiego zbioru.

Kurator wystawy: Anna Katarzyna Maleszko

Zapraszamy do zapoznania się z programem wydarzeń towarzyszących wystawie.

***

Cc_by-nc-nd_euro_icon.svg

Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Podobne wykłady Kultura

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.