Lista odtwarzania:

Odbiorca, konsument, pirat. Uczestnik kultury w epoce cyfrowej reprodukcji

Spotkanie w ramach III cyklu seminariów „Kultura i Rozwój” – „Kultura przyszłości. W stronę foresightu polityki kulturalnej”, Collegium Civitas, 15 lutego 2012 r. [2h20min]

Odbiorca, konsument, pirat. Uczestnik kultury w epoce cyfrowej reprodukcji, seminarium z cyklu „Kultura i Rozwój”, Collegium Civitas, 15 lutego 2012 r. [2h20min]

Przyczynkiem do dyskusji były między innymi ogłoszone niedawno wyniki badań „Obiegi Kultury”, które zrealizowane zostały w ramach programu dotacyjnego Obserwatorium Kultury.

Kim jest współczesny uczestnik kultury? Biernym odbiorcą zrośniętym z pilotem telewizyjnym? Hiperaktywnym prosumentem, odbiorcą i twórcą jednocześnie? Piratem korzystającym z treści w sposób nielegalny? A może piratem i konsumentem jednocześnie?

Badania jakościowe, jak „Młodzi i media”; ilościowe, jak „Obiegi kultury”; analizy marketingowe, jak studium Ericsson Consumer Lab pokazują, że współczesny uczestnik poszukując nowych form i praktyk kontaktu z kulturą umyka tradycyjnym klasyfikacjom. Jakie są konsekwencje tych zmian dla instytucji kultury i dla sektorów gospodarczych związanych z kulturą? Czego jeszcze musimy się dowiedzieć, żeby zrozumieć przemiany uczestnictwa w kulturze?

Program seminarium:

1. Prezentacja wyników badań „Obiegi kultury” – dr Justyna Hofmokl, Centrum Cyfrowe Projekt Polska;
2. Prezentacja wyników badań Ericsson Consumer Lab – Katarzyna Pąk, Ericsson Polska;
3. Komentarz: Beata Stasińska, wydawnictwo W.A.B.;
4. Dyskusja

Spotkanie i dyskusję poprowadził Edwin Bendyk, Collegium Civitas, Ośrodek Badań nad Przyszłością, „Polityka”.

Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Obserwatorium Kultury, Collegium Civitas – Ośrodek Badań nad Przyszłością.

A tak o seminarium pisał na swoim blogu Edwin Bendyk:

„Seminarium z cyklu „Kultura i rozwój” o współczesnych obiegach kultury i o tym, kim jest ich uczestnik nie skoncentrowało się na dyskusji o złodziejstwie. Więcej było o tym, jak po prostu zmienia się kultura i jakie z tych zmian wynikają wyzwania dla instytucji kultury, komercyjnych, jak i publicznych oraz społecznych. Podstawą do dyskusji były badania „Obiegi kultury” Centrum Cyfrowego: Projekt Polska oraz wyniki badań konsumenckich Ericsson Consumer Lab.
Badania „Obiegi kultury” były już wielokrotnie omawiane, ciekawe okazało się ich zestawienie z badaniami Ericsson Consumer Lab. Dotyczą one sposobów korzystania z usług takich, jak Internet, telefonia komórkowa, mobilny dostęp do Internetu. Niby bezpośrednio nie mają wielkiego związku z kulturą, tylko jednak pozornie. Bo dziś jednym z najważniejszych czynników zmieniających sposoby uczestnictwa w kulturze jest właśnie technologia. Rozumiejąc lepiej konsumenta usług high-tech, można lepiej przewidywać, jakie zmiany czekają świat kultury. A widać, że rewolucja jest dopiero przed nami. Przyjdzie wraz z upowszechnieniem się mobilnego Internetu i smartfonów, oraz usług świadczonych w tzw. chmurze. W najbliższych latach czeka nas eksplozja zainteresowania polskich konsumentów takimi usługami. Po co będą z nich korzystać? Oczywiście głównie po to, żeby mieć dostęp do różnych treści, czyli kultury i metakultury: streaming wideo; sieci społecznościowe; cały obieg okołokulturalny, czyli co gdzie się dzieje i na co warto pójść.
Czy instytucje będą przygotowane, czy raczej jak dotychczas narzekać będą na piratów? W przeddzień seminarium „Rzeczpospolita” opublikowała wyniki o branży muzycznej. Okazało się, że owszem, w 2011 r. spadła sprzedaż muzyki na nośnikach (ok. 6%), jednak o 60% wzrosła sprzedaż muzyki w plikach (efekt iTunes). A więc i w Polsce można znaleźć legalnych nabywców. Trzeba jednak się postarać i pospieszyć, zanim nie wyemigrują do „chmury”.
Dużo mówiono o tzw. śmierci pośrednika, do czego zainspirowała wypowiedź Beaty Stasińskiej, szefowej wydawnictwa W.A.B. Rośnie, zwłaszcza w USA, ruch samowydawniczy – coraz więcej autorów samodzielnie organizuje proces przygotowania książki, pomagają im w tym wyspecjalizowane serwisy. Ostatnio bezpośrednie umowy z autorami zaczął podpisywać Amazon. Podobnie zaczyna dziać się w kinie, podczas ostatniego Sundance Film Festival 10% produkcji było finansowanych crowdsourcingowo, za pomocą serwisu Kickstarter. Czy oznacza to rzeczywiście śmierć pośredników? Należałoby raczej popatrzeć na sytuację przez pryzmat Actor-Network Theory Bruno Latoura: pośrednicy ludzcy ustępują w coraz większym stopniu pośrednikom nie-ludzkim: sieciom, które jak Kickstarter umożliwiają zbiórkę pieniędzy, algorytmom Amazona i Facebooka łączącym i agregującym pojedyncze opinie oraz odbiorców z twórcami. Widać wyraźnie, że cała dyskusja, jaką wywołał spór o ACTA wymaga odnowienia języka przez odwołanie się do nowej epistemologii.”

Zobacz również:

www.nck.pl/ – strona Narodowego Centrum Kultury

www.obserwatoriumkultury.pl/ – strona Obserwatorium Kultury

[2012]

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Podobne wykłady Kultura

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.