Centralny Port Komunikacyjny

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy Piotra Szczepańskiego z Tomaszem Wardakiem, autorem książki „Piasta i Szprychy. Centralny Port Komunikacyjny, lotnictwo, kolej i nasza przyszłość” [kwiecień 2022, 1 godzina 53 minuty]

Centralny Port Komunikacyjny – impuls rozwojowy dla Polski czy sny o potędze? CPK to ma być potężny projekt infrastrukturalny łączący z jednej strony nowe centralne lotnisko dla całej Polski położone między Warszawą a Łodzią, a z drugiej strony nowy system transportu kolejowego, kilkunastu nowych linii kolejowych, które mają się zbiegać właśnie w tym punkcie, w okolicach miejscowości Baranów. Tam ma powstać olbrzymi, największy w Polsce, węzeł kolejowy. To z jednej strony bardzo silna integracja transportu lotniczego z transportem kolejowym. Z drugiej strony łatwe przesiadki – ludzie mogliby jechać z jednej części Polski na drugi, przesiadając się w Baranowie. Nowe lotnisko to ogromny potencjał rozwojowy dla LOTu. Do tego w tle zmiana cywilizacyjna – zwiększenie mobilności społeczeństwa, otwarcie na świat, konkurencja z naszymi zachodnimi sąsiadami. Gigantyczny, transformacyjny projekt mający zmienić całą Polskę” – opowiada Tomasz Wardak.

Nie możesz obejrzeć wykładu? Posłuchaj podcastu:

Centralny Port Komunikacyjny jest przedstawiany jako najważniejsza inwestycja ostatnich dziesięcioleci. Ma zmienić miejsce Polski w Europie, uczynić ją najważniejszym „portem” przeładunkowymi, centralnym portem komunikacyjnym ruchu pasażerskiego. Ma kosztować ponad 100 mld dolarów. Setki rodzin zostanie wysiedlonych. Tymczasem czytając dokumenty rządowe uzasadniające tę inwestycję, trudno oprzeć się wrażeniu, że te założenia to zbiór pobożnych życzeń. Podobnego zdania są eksperci zajmujący się ruchem lotniczym, czy eksperci zajmujący się infrastrukturą kolejową.

Czy nie lepiej byłoby te ogromne pieniądze zainwestować w inny sposób? Czy bezkrytyczne parcie do realizacji tej inwestycji w obecnej sytuacji (wojna na Ukrainie, wzrost cen paliw) ma sens? Czy nie jest to „chciejstwo”, które zakończy się klapą podobną do inwestycji w elektrociepłowni w Ostrołęce, tylko o wiele kosztowniejszą?

Tomasz Wardak – manager finansowy, zarządzał finansami w spółkach takich jak PGNiG czy Polkomtel, pracował w doradztwie i funduszach inwestycyjnych. Absolwent SGH, wieloletni pasjonat infrastruktury i transportu. Wydał pierwszą książkę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym „Piasta i szprychy”.

Podobne wykłady Ekonomia

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.