Do czego nam edukacja?

Rozmowa Piotra Szczepańskiego z dr hab. Martą Zahorską w ramach cyklu #rozmowywszechnicy [22 października 2021 r.]

Do czego nam edukacja, przecież „mądra Polska na żyznym zagonie zasiadła jako u Boga na łonie, po co Polakowi morze jak mądrze orze”

Zapraszamy na rozmowę Piotra Szczepańskiego z dr hab. Martą Zahorską o edukacji i kondycji Rzeczpospolitej.

Rozmowa toczy się wokół odpowiedzi na pytanie o cel edukacji, a właściwie systemu edukacji: czy ma służyć temu, żeby ludzie stawali się posłuszni i łatwiej sterowalni, czy też rozwojowi i pomyślności człowieka? I od czego ten cel zależy? Czemu powinna służyć edukacja? Dlaczego jest taka ważna? Jak zmieniał się ten cel w historii Europy i Polski? Jak moglibyśmy zmienić na lepsze nasz obecny system edukacji w kraju? Zdaniem pani profesor edukacja powinna być wydłużona, z dużą liczbą zajęć praktycznych, a nie jedynie zorientowana akademicko. Nie powinna nudzić i straszyć, lecz zachęcać do rozwoju i poszukiwań. Edukacja powinna być ponadpartyjna. Jej ważną rolą jest budowanie kapitału kulturowego w społeczeństwie, uczenie ciekawości świata, potrzeby i umiejętności uczenia się, krytycznego myślenia na temat otaczającej rzeczywistości. Według rozmówczyni wielkim dramatem Polski jest ogromne zróżnicowanie kulturowe i cywilizacyjne naszego społeczeństwa przy braku wyrównawczej roli szkoły.

Nie możesz obejrzeć wykładu? Posłuchaj podcastu:

dr hab. Marta Zahorska – socjolog, doktor habilitowany, specjalistka w zakresie socjologii edukacji. Od początku kariery naukowej związana z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, współpracuje także z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Autorka licznych badań, m.in. wśród nauczycieli i rodziców uczniów. Ich tematyka oscyluje przeważnie wokół społecznych nierówności edukacyjnych i skutków kolejnych reform oświaty. Autorka wielu prac naukowych, m.in. „Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem” (rozprawa habilitacyjna; 2002), „Edukacja przedszkolna w Polsce – szanse i zagrożenia” (red.; 2003), „Małe dziecko w systemie opieki społecznej i edukacji” (red., z M. Żytko; 2004). Członek Zespołu ds. Oświaty Szkolnej i Nauczania Akademickiego przy Rzeczniku Praw Obywatelskich. Przemiany w oświacie poznała także od innej strony – jako członek komitetu rodzicielskiego, następnie rady szkoły, a także jako nauczycielka WOS


Zapraszamy serwisów wszechnicy     kanał wszechnica fww

Ten utwór dostępny jest na licencji: Creative Commons
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Podobne wykłady Edukacja

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.