Herezja. Czy zawsze jest błędna?
- 7 listopada 2022
- Kategoria: Kultura, Społeczeństwo, Uniwersytet III wieku CC
- 1597
- Wykładowca: Stanisław Obirek
Czy potrzebujemy heretyków? Wykład prof. Stanisława Obirka w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku Collegium Civitas [31 października 2022 r.]
Herezja nie ma dobrej opinii, a heretyk był ze wspólnoty wykluczany, a czasem jak pokazuje grafika ilustrująca nasze spotkanie, po prostu palony na stosie. Jednak nasz wykład będzie się koncentrował na pozytywnym, zgodnym z resztą z grecka etymologia tego słowa, wymiarze herezji. Herezja to przede wszystkim zdolność samodzielnego i dojrzałego wyboru poglądu uznanego za słuszny. Heretyk to człowiek nie poddający się presji tylko wybierający to, co zgodne z jego sumieniem. Być może właśnie dzisiaj jest czas na herezje, a heretyków potrzebujemy jak nigdy dotąd.
Nie możesz obejrzeć wykładu? Posłuchaj podcastu:
Wykład zorganizowany w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku Collegium Civitas
Wszystkie materiały obejrzysz również na naszym kanale Wszechnica FWW
Playlista: Uniwersytet Trzeciego Wieku Collegium Civitas
- Judaizm i chrześcijaństwo – religie siostrzane czy wrogie?
- Judaizm i chrześcijaństwo – religie siostrzane czy wrogie? Część II
- Norwid - estetyka i etyka. Część III
- Zygmunt Krasiński - wieszcz kontrowersyjny
- Czy istnieją eksperci od moralności? Część I
- Czy istnieją eksperci od moralności? Część II
- Diagnoza i prognoza politologiczna na dziś i na jutro
- Mechanizm wykluczania społecznego na przykładzie epidemii i innych ekstremalnych zdarzeń, cz. 1
- Mechanizm wykluczania społecznego na przykładzie epidemii i innych ekstremalnych zdarzeń, cz. 2.
- Jan Karski. Sprawiedliwy wśród Narodów Świata
- Porządek i wolność ALBO sprawiedliwość i równość - amerykańskie spory Anno Domini 2020
- O pocieszeniu, jakie daje filozofia
- Romantyczne biografie jako teksty kultury
- Romantyczny buntownik w mieszczańskich realiach, czyli o micie artysty w XIX w.
- Warszawa literacka
- Japoński miszmasz - Japonia a stereotypy na jej temat
- Finlandia - między Rosją a Szwecją, od czasów Piotra Wielkiego po współczesność
- O krzywdzie i przebaczeniu
- Polska pod rządami Stalina 1945- 1955
- Źródła potęgi i klęski zakonu jezuitów
- Herezja. Czy zawsze jest błędna?
- Między wspólnotą a merytokracją. Dlaczego boimy się wiedzy?
- Komunikowanie i nie-komunikowanie jako zasoby życia społecznego. O walce plemion bez plemion
- Wpływ duchowości jezuickiej na papieża Franciszka
- Polska - Rosja - Komuniści. 1917 – 1939. Węzeł problemów
- Magia i wróżbiarstwo w starożytności
- Blaski i cienie teologii wyzwolenia
- O duchu sekt i mentalności sekciarskiej w religii i życiu politycznym
- Zdrowie emocjonalne
- Polska realnego socjalizmu
- Budowa dobrych relacji międzyludzkich. Perspektywa filozoficzna
- Czy LGBT jest do pogodzenia z katolicyzmem?
- Antagonizm wieszczów
- Konkordat jako narzędzie polityki państwowej i kościelnej
- Obecna kondycja Kościoła rzymskiego w Polsce
- Aleksander Fredro – smutny komediopisarz
- Czego w buddyzmie szukają ludzie Zachodu?
- Fake–newsy i dezinformacja jako zagrożenie dla demokratycznej debaty publicznej
- Społeczny kapitał komunikowania
- Wędrówki po muzeach...
- Religie wobec aborcji
- Rozczarowani demokracją. I co dalej?
- „Partyzanci”. Dzieje formacji narodowo-komunistycznej w PRL
- Więzienie jako instytucja społeczna
- Jak lekarze rozmawiają z pacjentami?
- O tym, co złe bezwzględnie
- Wędrówki biblijne. Diaspora i Ziemia Izraela
- Dyskurs historyczny w prasie polskiej w stulecie odzyskania niepodległości
- Monastycyzm w prawosławiu
- Warszawa literacka cz. II
- Czy moralności niezbędna jest religia?
- O „klinice” dla legionistów czyli jak działała rzymska służba zdrowia
- Romantycy polscy o Rosji i Rosjanach
- Warszawa literacka cz. III
- Czym jest Biblia?
- Lem – o fantastyce i innych sprawach
- Warszawski Muranów. Na gruzach i z gruzów
- Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
- Opowieści o współczesnym konflikcie północ – południe