Ludzie i pieniądze
- 16 marca 2016
- Kategoria: Festiwal Nauki w Warszawie, Społeczeństwo
- 2979
Wykład prof. dr. hab. Grażyny Wąsowicz, Kawiarnia Naukowa Festiwalu Nauki, 18 stycznia 2016 [36min]
Jeśli uzależnimy szczęście od poziomu dochodu, nigdy nie osiągniemy satysfakcji. Szybko przyzwyczaimy się do obecnego stanu zamożności i do osiągnięcia zadowolenia będziemy potrzebowali otrzymywania coraz większych kwot pieniędzy. Psychologowie na opisanie tego stanu wprowadzili pojęcie kieratu hedonizmu.
Grażyna Wąsowicz, profesor z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, opisuje relację człowieka i pieniądza z punktu widzenia psychologii. Przedstawia mechanizmy radzenia sobie człowieka z pozbywaniem się pieniędzy wskutek wydatków, takie jakie kreatywna księgowość mentalna czy hedoniczne kadrowanie. Pokazuje też, jak zmienia się skłonność do wydawania pieniądzy w zależności od jego formy oraz źródła pochodzenia (pieniądz dobry i zły). Przedstawia również, w jaki sposób idea pieniądza wpływa na ludzkie zachowania społeczne. Na koniec wykładu psycholog opisuje wyniki badań, przedstawiające relację między satysfakcją ekonomiczną a zadowoleniem z życia w zależności od poziomu zamożności państwa i wieku osób badanych.
***
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
Playlista: Kawiarnia Naukowa Festiwalu Nauki
- Na tropie zwierzęcego umysłu
- Jak się rodził judeochrześcijański monoteizm?
- Epidemia HIV/AIDS - koniec początku czy początek końca?
- Być lekarzem - wywiad z prof. Henrykiem Skarżyńskim
- O prawdzie i uczciwości w badaniach naukowych
- Idziemy na grzyby
- Sposób działania sprawców zabójstw
- Można już wydrukować prawie wszystko: protezę ręki, tort lub samochód. No i co z tego?
- Czas kosmiczny
- Oko - Mózg - Sztuka. Wykład prof. Piotra Francuza
- Choroba Parkinsona, choroba Alzheimera - przekleństwo naszych czasów. Prof. Andrzej Friedman
- Nauka i religia. Konflikt, współpraca czy cohabitation?
- Czy rządzą nami bakterie?
- Alternatywnie o dietach alternatywnych
- Ludzie i pieniądze
- Islam powszedni
- Wyję, więc jestem - o komunikacji wilczymi sposobami
- Czy istniało królestwo Dawida?
- Kwantowa fizyka i metafizyka
- Oblicza agresji
- Moralne obrzydzenie kontra naukowa racjonalność czyli wojna o GMO
- Czy wszyscy będziemy mówić jednym językiem?
- Lęk a dystres
- Co tracimy, zapominając o Reformacji w Polsce?
- Spacerkiem przez wszechświat. Największe sukcesy i porażki współczesnej astronomii
- Jak nauka może usprawnić transport?
- O medycynie ewolucyjnej
- Antyczny DNA. Co nowego mówią nam geny zachowane w starych kościach?
- Ile wymiarów ma Wszechświat?
- Oswajanie Judasza
- Uroda (piękno). Dar niesprawiedliwy?
- Rysie w zarysie
- Wikipedia a Akademia
- Co się stało w roku 1018?
- Grzyby w ewolucyjnej grze o życie
- Posłuszni do bólu
- Zagadki pamięci przestrzennej - czyli jak trafiamy tam, dokąd chcemy?
- Do czego prowadzi agresja i nienawiść. Czy można coś z tym zrobić?
- Najdłużej składane naukowe puzzle, czyli historia układu okresowego
- Życie 2.0
- Co wnieśli do nauki tegoroczni nobliści?
- Wielka podróż przez czasy i światy. O prozie Olgi Tokarczuk
- Podziemny Muranów. Miejsca i rzeczy jako świadkowie Zagłady
- Czy ateista może dogadać się z wierzącym?
- Smart City w świecie po pandemii – mroczne widmo czy nowa nadzieja?
- Czego genetycy nie wiedzą?
- "Natured nurture"? - o biologicznym charakterze wpływu środowiska na zachowanie
- Sądy "Panów Przyjaciół", czyli jak się sądzili i godzili dawni Polacy
- Spotkanie Noblowskie - kim są laureaci Nagrody Nobla 2020?
- Nobel za 20 miliardów dolarów... Sprzedane! Kim są laureaci Nagrody Nobla 2020 z ekonomii?
- O mitach dotyczących edukacji
- Granica – między nadzieją a rozpaczą
- Jakie są współczesne Polki?
- Potencjał gier video w usprawnianiu umysłu
- Żeński fenotyp autyzmu czy efekt kamuflażu?
- Święty Graal energetyki. Czy opanujemy fuzję jądrową?
- Polak katolik?
- Czy da się zrozumieć fizykę kwantową?
- Trudne wybory - czy informatyka może pomóc demokracji?
- LGBT+ w religiach księgi
- Próba sił: między anarchią a dyktaturą. Zamach majowy 1926 r.
- O czym myślą dzieci?
- Upadek szkoły