Przyroda (ptaki wodno-błotne) w malarstwie Józefa Chełmońskiego
Wykład Patrycji Żak-Tomanek o ptakach wodno-błotnych w malarstwie Józefa Chełmońskiego. Wykład nagrany w czasie konferencji „Bioróżnorodność i Woda w Wiejskim Dziedzictwie” zrealizowanej w ramach grantu „KPO dla Kultury”, sfinansowanego przez Unię Europejską NextGenerationEU. [25 października 2024 r.]
Żak-Tomanek zwróciła uwagę, że choć od czasów Chełmońskiego nasze środowisko się zmieniło, jego obrazy przypominają o wartości ochrony tych unikalnych ekosystemów. Dziś, w czasach szybkich zmian klimatycznych, mokradła i ich mieszkańcy, jak czaple, żurawie czy czajki, potrzebują naszej troski bardziej niż kiedykolwiek.
Zdaniem Żak-Tomanek, obrazy Chełmońskiego to nie tylko dzieła sztuki, ale także wspaniałe narzędzie edukacyjne. Dzięki nim możemy nie tylko podziwiać piękno przyrody, ale też lepiej zrozumieć życie ptaków wodno-błotnych i rolę mokradeł. Obraz „Staw w Radziejowicach” (1898), na którym Chełmoński przedstawił spokojny zbiornik wodny otoczony trzcinami, jest doskonałym przykładem wizualnego archiwum polskiego krajobrazu, inspirującym do chronienia tych cennych siedlisk.
Patrycja Żak-Tomanek – historyczka sztuki oraz przewodniczka PTTK po Puszczy Kampinoskiej. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na kierunkach: historia sztuki oraz zarządzanie dziedzictwem kulturowym. Prywatnie zafascynowana łosiami oraz polską ornitofauną.
Prezentacja wykorzystana podczas wykładu
Nagranie w ramach programu „Bioróżnorodność i woda w wiejskim dziedzictwie” realizowanego w ramach grantu „KPO dla Kultury” i sfinansowanego przez Unię Europejską NextGenerationEU