To samo, czy nie to samo?

Wykład Piotra Chrząstowskiego-Wachtla w ramach 28. Festiwalu Nauki w Warszawie [21 września 2024 r.]

Posłuchaj wykładu w formie podcastu:

Matematycy często starają się dojść do sedna sprawy i nie zwracają uwagi na nieistotne szczegóły. Gdy kreślimy graf połączeń elektrycznych nie jest istotne jakim kolorem oznaczymy poszczególne segmenty sieci, nawet często nie jest istotne, czy proporcje odległości są zachowane; ważne jest, żeby punkty lutowania były umieszczone we właściwej kolejności (relacja sąsiedztwa).

Dwa obiekty są izomorficzne, jeśli są nierozróżnialne pod kątem wykonywania na nich działań i spełniania relacji. Na przykład liczby dodatnie, kiedy rozważamy tylko dodawanie i porównywanie ich relacją mniejszości będą nierozróżnialne od liczb ujemnych z dodawaniem i relacją większości. Znalezienie izomorfizmu jest tu proste: wystarczy z każdą liczbą dodatnią skojarzyć z drugiej strony jej liczbę przeciwną. Czasami jednak wyznaczenie takiego izomorfizmu jest nieoczywiste i bywa bardzo trudne, nawet jeśli wiemy, że obiekty są izomorficzne. Ta trudność może okazać się zaletą.

W czasie wykładu zademonstrujemy przykłady nieoczywistych izomorfizmów, kiedy z pozoru zupełnie różne obiekty zachowują się tak samo. Będzie o węzłach, liczbach, grafach.

Piotr Chrząstowski-Wachtel – Matematyk, informatyk, nauczyciel akademicki. Pracuje w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego na stanowisku docenta. Doktoryzował się z teorii sieci Petriego. Naukowo zajmuje się teorią współbieżności i jej zastosowaniami w opisie procesów biznesowych, jak również interfejsami użytkownika i edukacją informatyczną. Autor wielu projektów programistycznych i programów, z bogatą praktyką w łączeniu informatyki z biznesem. Zaproszone wykłady na wielu uczelniach, m.in. Uniwersytach Stanforda, Hamburskim, w Mediolanie (Bicocca), Aarhus, Hasselt, Saragossie, Lizbonie, Makao, Sydney (UNSW), Austin, Kalifornijskim w Irvine i Riverside. Popularyzator matematyki i informatyki. Członek Komitetu Redakcyjnego miesięcznika Delta i autor wielu artykułów popularyzatorskich. Współtworzył Olimpiadę Informatyczną i od początku jest zaangażowany w jej organizację. Autor wielu zadań i opracowań olimpijskich. Współpracuje z Krajowym Funduszem na Rzecz Dzieci, dla którego przeprowadził wiele warsztatów na poziomie gimnazjalnym i licealnym. Przewodniczy jury Konkursu Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej. Interesuje się skutkami społecznymi informatyzacji, czyli tym, jak rozwój nowoczesnych technologii wpływa na społeczeństwo. Autor cyklu felietonów na te tematy w czasopiśmie Teleinfo. Z czasów licealnych mistrz Warszawy juniorów w szachach i dwukrotny finalista Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. W wolnym czasie uwielbia słuchać muzyki klasycznej, podróżować i udzielać się towarzysko, szczególnie podczas rozgrywek w szachy, brydża i go. Dużą przyjemność sprawia mu dobra lektura.

Wykład nagrany przy okazji 28. Festiwalu Nauki w Warszawie

 


Jeśli chcesz wspierać Wszechnicę w dalszym tworzeniu treści, organizowaniu kolejnych #rozmówWszechnicy, możesz:

  1. Zostać Patronem Wszechnicy FWW w serwisie https://patronite.pl/wszechnicafww Przez portal Patronite możesz wesprzeć tworzenie cyklu #rozmowyWszechnicy nie tylko dobrym słowem, ale i finansowo. Będąc Patronką/Patronem wpłacasz regularne, comiesięczne kwoty na konto Wszechnicy, a my dzięki Twojemu wsparciu możemy dalej rozwijać naszą działalność. W ramach podziękowania mamy dla Was drobne nagrody.
  2. Możesz wspierać nas, robiąc zakupy za pomocą serwisu Fanimani.pl – https://tiny.pl/wkwpk Jeżeli robisz zakupy w internecie, możesz nas bezpłatnie wspierać. Z każdego Twojego zakupu średnio 2,5% jego wartości trafi do Wszechnicy, jeśli zaczniesz korzystać z serwisu FaniMani.pl Ty nic nie dopłacasz!
  3. Możesz przekazać nam darowiznę na cele statutowe tradycyjnym przelewem
    Darowizny dla Fundacji Wspomagania Wsi można przekazywać na konto nr: 33 1600 1462 1808 7033 4000 0001
    Fundacja Wspomagania Wsi

Podobne wykłady Festiwal Nauki w Warszawie

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.