Zawód: ornitolog. O studiowaniu nauk przyrodniczych
- 18 kwietnia 2013
- Kategoria: Przyroda
- 16720
- Wykładowca: Antoni Marczewski
Studiowanie nauk zoologicznych możliwe jest w ramach biologii (ale także leśnictwa czy ochrony środowiska). Ptaki od zawsze były pasją Antoniego, toteż studia biologiczne były dla niego naturalną kontynuacją edukacji. Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 27 marca 2013 r. [19min]
Studiowanie nauk zoologicznych możliwe jest w ramach biologii (ale także leśnictwa czy ochrony środowiska). Ptaki od zawsze były pasją Antoniego, toteż studia biologiczne były dla niego naturalną kontynuacją edukacji.
Po ukończonych studiach licencjackich w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (na Wydziale Rolnictwa i Biologii) Antoni rozpoczął studia magisterskie na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Tam w Katedrze Ekologii i Zoologii Kręgowców uzyskał tytuł magistra.
Studia przyrodnicze nie są łatwe – immunologia i biologia komórki zwierzęcej sprawiły Antoniemu najwięcej kłopotów, ale jak mówi „dobry ornitolog to dobry biolog” i nawet najmniej interesujące informacje mogą być w przyszłości pożyteczne. Należy pamiętać także, że studiowanie to również czas na pogłębianie swoich pasji (np. poprzez uczestnictwo w życiu koła naukowego, wyjazdy na obserwacje ptaków) oraz nawiązywanie przyjaźni (które często trwają latami).
Co można doradzić młodym ludziom, którzy myślą o studiach przyrodniczych? M.in. aby przemyśleli kwestię przyszłej pracy. Czy chcą skupić się na pracy terenowej, czy na tworzeniu publikacji naukowych? Pasją Antoniego jest dzielenie się wiedzą, toteż praca w zespole edukacji i komunikacji Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków jest dla niego bardzo satysfakcjonująca. Warto dodać, że zanim Antoni rozpoczął pracę w OTOP, już podczas studiów wspierał Towarzystwo w ramach wolontariatu. To pozwoliło mu poznać specyfikę pracy w organizacji pozarządowej i samych pracowników, którzy po zakończeniu studiów zaprosili go do stałej współpracy.
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu!
***
Rozpoczęliśmy cykl wywiadów pt. „Zanim wyjedziesz na studia”.Wywiady skierowane są do gimnazjalistów i licealistów, którzy wkrótce wybierać będą dalszą ścieżkę edukacji. Poprzez rozmowy z ich starszymi kolegami – studentami i młodymi absolwentami chcemy przybliżyć im: jak i kiedy należy przygotować się do wyboru studiów, które cechy, pasje, umiejętności, mocne strony ułatwiają studiowanie danego kierunku, których przedmiotów i jakiego rodzaju egzaminów należy się spodziewać, ile czasu, energii i pieniędzy należy na studiowanie przeznaczyć i wreszcie – co studenci ostatnich lat nauki planują robić w przyszłości? Jak przygotowują się do wejścia na rynek pracy?
Do krótkich (około 15-20 minutowych rozmów) zapraszamy słuchaczy studiów dziennych, zaocznych i wieczorowych ostatnich lat nauki (III-V rok) różnych kierunków oraz młodych absolwentów. Rozmawiać będziemy w siedzibie Fundacji Wspomagania Wsi (Warszawa, ul. Belottiego 1) bądź w dowolnym miejscu na terenie Warszawy. Osoby zainteresowane wzięciem udziału w cyklu „Zanim wyjedziesz na studia” prosimy o kontakt z Magdaleną Kowalczyk (mkowalczyk@fww.org.pl lub telefon: 22 636 25 70).
Zapraszamy do współtworzenia Wszechnicy!
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
Playlista: Środowisko naturalne
- Alternatywne sieci żywnościowe w krajach postkomunistycznych
- Alternatywnie o dietach alternatywnych
- Bagno wciąga
- Co mewa zjada na obiad, czyli zwykłe i niezwykłe zwyczaje żywieniowe ptaków
- Co się działo z powodziami w Polsce i w świecie w czasie trwania naszego projektu?
- Co Ty możesz zrobić dla ochrony klimatu?
- Czy jednostki są odpowiedzialne za masowe wykorzystanie zwierząt?
- Czy na tamowaniu rowów można zarobić? Bagna dla przyszłości
- Czy ptaki się rozwodzą? Skrzydlata miłość, zdrada i seks
- Czy rośliny się stresują?
- Czy potrzebujemy zrównoważonego rozwoju?
- Czy ustawa o ochronie zwierząt porządkuje system ochrony zwierząt w Rzeczpospolitej?
- Dlaczego musimy się rozstać z przemysłowym systemem produkcji żywności?
- Dziedzictwo Urzecza - o nadwiślańskiej części Wawra
- Dzieje wody od Wielkiego Wybuchu do dziś
- Ekologiczne relacje roślin i zwierząt. Czy do tanga wystarczy dwojga?
- Energetyka przyjazna klimatowi
- Energia wsi. Transformacja czy rewolucja?
- Fermy chowu przemysłowego w ujęciu społeczno-ekonomicznym
- Fotosynteza - kiedyś, dzisiaj i gdzie indziej
- Fotosynteza - nadzieja energetyki
- Gatunki narażone na wyginięcie cz.I
- Gatunki narażone na wyginięcie cz. II
- Gatunki narażone na wyginięcie cz.III
- Gatunki narażone na wyginięcie IV
- Gatunki niedostatecznie poznane
- Globalne ocieplenie - różne perspektywy
- Globalne ocieplenie, topniejące lody Arktyki i długa zima w Polsce. Czy jest związek?
- Grzyby w ewolucyjnej grze o życie
- Historia świata według roślin
- Idziemy na grzyby
- Jak edukować dla czystego powietrza i dobrego klimatu?
- Jak nieść pomoc zwierzętom
- Jak pomagać ssakom?
- Jak przygotować plan powodziowy
- Jak wyglądają mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego. Wykład Romana Koniecznego
- Jakiej energii potrzebujemy? - debata XXVI Festiwalu Nauki
- Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
- Kłamstwo stworzenia - jak zwierzęta i rośliny oszukują [cz.1]
- Kłamstwo stworzenia - jak zwierzęta i rośliny oszukują [cz.2]
- Kochajmy dzikie pszczoły póki jeszcze są
- Konflikty wokół ziemi rolnej a wspólna polityka rolna
- Konie zimnokrwiste w typie sokólskim. Polskie rasy rodzime
- Krajobraz i wiejska przestrzeń jako elementy dziedzictwa kulturowego
- Krajobraz kulturowy regionu Puszczy Białowieskiej – nasze wspólne dziedzictwo
- Krótka historia naukowa globalnego ocieplenia
- Kto się boi ekologa?
- Magia drzew
- Miłość w świecie zwierząt. Kto kogo wybiera?
- Miłosne życie zwierząt
- Monitorowanie i zarządzanie ekosystemem Antarktyki - innowacje
- Moralne obrzydzenie kontra naukowa racjonalność czyli wojna o GMO
- Morska energia przyszłości
- My i nasze zwierzęta
- Najdziwniejsze wymarłe zwierzęta
- Największe powodzie w Polsce
- Nauczmy się żyć z powodzią
- Niedźwiedź polarny
- Niemilitarna odporność strategiczna państwa. Wnioski z katastrofy na Odrze
- Nisze ekologiczne w czasie i przestrzeni
- Nowy model rozwoju wiejskiego w Polsce: wdrożenie i recepcja
- O dobrostanie zwierząt
- O powodzi i nie tylko
- O powodziach w gminie Wilków
- O prawach zwierząt i zwierzętach na wsi
- O psychologii zwierząt. Wywiad z prof. dr hab. Wojciechem Pisulą
- O zmianach klimatycznych
- Obywatel i środowisko czyli zieleń, powietrze i gospodarowanie odpadami w gminie w której żyję
- Ocieplenie klimatu. Fakty i mity
- Odnawialne źródła energii i energia jądrowa w Polsce
- Odsunąć powódź od ludzi
- Opowieści krajobrazu
- Oszczędzaj i tak zarabiaj. O pożytkach z Małych Elektrowni Wodnych i nie tylko
- Paludikultura = Rolnictwo Bagienne
- Państwowe gospodarstwa rolne - geneza, rozwój i upadek.
- Pestycydy - o pestycydach i ich znaczeniu dla środowiska [cz. II]
- Pestycydy - znaczenie dla środowiska i jakości żywności [cz. I]
- Piaskowe kąpiele i grzęda, czyli co lubią kury. Wywiad z dr Moniką Łukasiewicz z SGGW
- Pies łańcuchowy
- Planowanie przestrzenne
- Planowanie przestrzenne w gminie
- Po co krowom dobre samopoczucie? O dobrostanie krów. Wywiad z prof. Henrykiem Grodzkim
- Po co nam edukacja powodziowa?
- Podkop pod przekop. Dzieje idei kanału przez Mierzeję Wiślaną
- Polska czerwona księga zwierząt - podsumowanie
- Polują, gryzą, zabijają – najniebezpieczniejsze zwierzęta w Polsce
- Potrzeby zwierząt, a człowiek
- Powódź a mikroorganizmy - skąd się bierze zagrożenie sanitarne
- Powódź! Razem damy radę!
- Powodzie w Polsce - przyczyny
- Prawo wodne - co każdy mieszkaniec terenów zalewowych wiedzieć powinien
- Przemiany i ochrona krajobrazu kulturowego wsi pomorskiej
- Przyrodnicze symbole Polski
- Psy na wsi. Sterylizacja i kastracja oraz adopcja ze schroniska
- Psy ze schroniska
- Pszczoła środkowoeuropejska linii augustowskiej. Polskie rasy rodzime
- Ptaki krajobrazu rolnego - Antoni Marczewski
- Punkt krytyczny. Energia od nowa
- Puszcza Białowieska - ostatni taki las
- Rasy Rodzime - nasze wspólne dziedzictwo. Ochrona ras zachowawczych zwierząt gospodarskich
- Reforma WPR po 2013 roku: próba oceny i propozycje modyfikacji
- Rok w lesie - styczeń. Styczeń mrozi, lipiec skwarem grozi
- Rok w lesie - luty. Drobny powiew wiosny
- Rok w lesie - marzec. W końcu wiosna
- Rok w lesie - kwiecień. Wiosna! Ach to ty!
- Rok w lesie - maj wiosna kwitnąca młodość niosąca
- Rok w lesie - czerwiec. Zieleń, woda i młoda uroda
- Rok w lesie - lipiec. Kiedy kwitną lipy
- Rok w lesie - sierpień. Czas obfitości
- Rok w lesie - wrzesień. Pożegnanie lata
- Rok w lesie - październik. Kolorowy las
- Rok w lesie - listopad, czyli liści opad
- Rok w lesie - grudzień, atak zimy
- Rola współczesnych ogrodów zoologicznych w ratowaniu zagrożonych gatunków
- Rolnictwo a ekologia. Czy intensyfikacja upraw rolniczych daje się pogodzić z ochroną środowiska?
- Rolnictwo i polityka rolna Indonezji w świetle raportu OECD na tle innych krajów azjatyckich, głównie Chin
- Rolnictwo węglowe – czyli rolnictwo na miarę wyzwań XXI wieku
- Rolnictwo, rozwój wsi, demografia - wyzwania rozwojowe dla Polski
- Rysie w zarysie
- Skąd wiemy, że istnieją ogólne prawa przyrody?
- Smog straszniejszy niż smok i kilka słów o zanieczyszczeniach powietrza
- Sołtysi a Operacja Czysta Rzeka
- Sowa – czy to mądra głowa? cz. I
- Sowa – czy to mądra głowa? cz. II
- Śpiewać każdy może...
- Spółdzielnie energetyczne: sposób na własny prąd
- Spotkajmy się nad Wisłą
- Staw wiejski - niezwykły zasób przyrodniczy i edukacyjny
- Stereotypy związane z konsumpcją żywności i zdrowiem. Wykład Marzeny Jeżewskiej-Zychowicz
- Strategie ograniczania ryzyka powodziowego i skutków powodzi. Wykład Małgorzaty Siudak
- Świat gotowy do współpracy na rzecz klimatu
- Szympans w zoo: szczęśliwy czy zniewolony?
- Tajemnicze tropy i ślady zwierząt
- Tajemnicze wnętrza lodowców
- Tempo i kierunki zmian klimatycznych
- Terapia leśna - nowy trend w dbaniu o zdrowie psychiczne
- Torfowisko Łuknajno - po co nawadniać osuszone torfowiska?
- Tropy i ślady II
- Trzęsienia ziemi i tsunami
- Turystyka na terenie parków narodowych, cz. I
- Turystyka na terenie parków narodowych, cz. II
- U progu rewolucji w biologii
- Uroki chilijskich lodowców
- Uszy zamiast oczu. Nietoperze i sztuka echolokacji
- Uwaga kleszcze!
- W poszukiwaniu nowej Ziemi
- Warszawski odcinek Wisły i jego historia
- Wiejski staw - wspólne dobro
- Wielki dzień pszczół. Wykład o bartnictwie i miodzie
- Wielkie trzęsienia ziemi
- Woda a konflikt izraelsko-arabski
- Wybrane gatunki najmniejszej troski
- Wyję, więc jestem - o komunikacji wilczymi sposobami
- Z wnętrza lodowców
- Zagrożenia dla orangutanów i sposoby ich ochrony
- Zagrożenie powodziowe i skutki powodzi. Wykład Romana Koniecznego
- Zagrożenie powodziowe związane ze stopniem wodnym Włocławek
- Zarządzanie ryzykiem klimatycznym oraz edukacja klimatyczna
- Zarządzanie ryzykiem powodziowym na poziomie lokalnym
- Zawód: ornitolog. O studiowaniu nauk przyrodniczych
- Ze skórką czy bez, czyli co wyrzucamy obierając owoce.
- Zielona energia. Czy bez niej możliwy jest dalszy rozwój naszej cywilizacji?
- Zielony Ład - fakty i mity
- Zlodowacenia i ich ślady na Ziemi
- Zmiany klimatyczne jako wyzwanie współczesności
- Zwierzęta bliskie zagrożenia I
- Zwierzęta bliskie zagrożenia II
- Zwierzęta bliskie zagrożenia III
- Zwierzęta bliskie zagrożenia IV
- Zwierzęta bliskie zagrożenia V
- Zwierzęta krytycznie zagrożone
- Zwierzęta krytycznie zagrożone cz. II
- Zwierzęta ludzkim okiem #1: Strategie życiowe w przyrodzie
- Zwierzęta ludzkim okiem #2: Przywództwo w świecie zwierząt
- Zwierzęta na wojnie [cz. I]
- Zwierzęta na wojnie [cz. II]
- Zwierzęta w hodowli okiem behawiorystki
- Zwierzęta wymarłe. Czerwona Księga zwierząt w Polsce.
- Zwierzęta zagrożone I
- Zwierzęta zagrożone II
- Zwierzęta zagrożone cz. III - Ptaki
- Zwierzęta zanikłe cz.I. Czerwona księga zwierząt w Polsce.
- Zwierzęta zanikłe cz.II. Czerwona księga zwierząt w Polsce.
- Zwierzęta zanikłe cz. III. Czerwona księga zwierząt w Polsce.
- Zwierzęta, które zmieniły bieg historii
- Życie pod lodem Antarktydy
- Żywienie człowieka dawniej i dziś
- Żywność 4.0 – co będą jeść nasze wnuki
- Rzeki, rzeczki, strumyki... i my
- Miłość w świecie zwierząt. Jaki jest on, a jaka ona?
- Zmiana klimatu a bioróżnorodność w morskiej Arktyce
- Polska wieś i polskie rolnictwo - 20 lat w Unii Europejskiej
- Debata o polityce środowiskowej Unii Europejskiej
- Co to znaczy zdrowa rzeka?
- Miłość w świecie zwierząt. Jak podrywają zwierzęta?
- Różnorodność biologiczna
- Czym są mokradła i dlaczego warto je odtwarzać?
- Jak rozwijała się wiedza o zwierzętach?
- Odpady kosmiczne - wpływ na środowisko Ziemi i przestrzeni kosmicznej
- Sejsmologia środowiskowa - czy metody poszukiwania ropy mogą wspierać adaptacje do zmian klimatu?
- Ekspedycja na Grenlandię. Jak się nie dać zjeść, nie zginąć z głodu i nie zamarznąć
- Święte Krowy, tajemnica Szmaragdowego Lodu i współczesne zagadnienia w badaniach fiordów
- Woda wyzwaniem XXI w dla Polski i świata
- Bitwa czterech armii, czyli jak ruszyliśmy na odsiecz królestwu roślin
- Dlaczego wieloletnia zmarzlina jest niebezpieczna dla klimatu Ziemi?
- Svalbard
- Miłość w świecie zwierząt. Miłość bezkręgowców
- Miłość w świecie zwierząt. Walki o samice
- Atlantyfikacja Arktyki okiem biologa morza
- Kiedy lodowiec spotyka się z morzem, czyli o powstawaniu wielkich gór lodowych
- Oceanograficzne badania Arktyki – od Wyprawy Jeanette do projektu RAW
- Co znaczy prowadzić gospodarstwo rolne w Polsce?
- Czy to byk czy tryk? O tym, jak poprawnie nazywać zwierzęta
- Neutralność klimatyczna - paląca sprawa
Playlista: Zanim wyjedziesz na studia
- Studia położnicze na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
- Stosunki międzynarodowe? Poszerzaj horyzonty!
- Dla kogo studiowanie historii?
- Ekonomia + matematyka, czyli ekonometria
- Zawód: prawnik
- Technikum rolnicze jak "mała politechnika"
- Zawód: ornitolog. O studiowaniu nauk przyrodniczych
- USOS, ECTS i ...Facebook. O czym warto wiedzieć przed pierwszymi zajęciami?
- Doradca zawodowy? Spotkaj się z nim już w gimnazjum!
- Stawiaj sobie wielkie cele - w wielkie łatwiej trafić! O studiowaniu dziennikarstwa (sportowego)
- Dzień Otwarty Kampusu Ochota Uniwersytetu Warszawskiego. Dziekani o swoich wydziałach