Edo i jego mieszkańcy na drzeworytach z kolekcji Jerzego Leskowicza

Wykład towarzyszący wystawie „Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza”. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2 marca 2017 [1h11min]

Jak wyglądało pod koniec XVIII w. i w pierwszej połowie XIX w. życie mieszkańców Edo (dziś Tokio), mogli dowiedzieć się słuchacze wykładu Anny Katarzyny Maleszko w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystąpienie było częścią cyklu wykładów towarzyszących wystawie „Podróż do Edo. Japońskiego drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza”.

Prelegentka opowieść o mieście osnuła wokół przedstawiających je drzeworytów ukiyo-e, przede wszystkim autorstwa Utagawy Hiroshige. Japoński artysta dorastał, żył i zmarł w Edo. Pozostawione przez niego prace pokazują życie ulicy, miejsca kultu oraz obrzędy i rytuały.

Podczas wykładu można było poznać charakterystyczne miejsca ówczesnego miasta, jak targ przy moście Nihonbashi czy „dzielnica uciech” Yoshiwara. Anna Katarzyna Maleszko prezentując słuchaczom kolejne drzeworyty opisywała historię przedstawionych miejsc oraz kontekst ukazanych scen.

Zapraszamy go obejrzenia nagrania wykładu

***

Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

25 lutego – 7 maja 2017

Wyjątkowa w skali europejskiej prezentacja pierwszych wydań najsłynniejszych prac graficznych wybitnych japońskich artystów ukiyo-e – Kitagawy Utamaro, Tōshūsaia Sharaku i Utamaro Hiroshige. Wybrane grafiki tworzą barwną panoramę życia w dawnej Japonii, ukazując krajobrazy dwóch głównych szlaków komunikacyjnych łączących Edo z Kioto (cykle „Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō”, „Sześćdziesiąt dziewięć stacji na gościńcu Kisokaidō”) oraz pejzaże Edo (cykl „Sto widoków Edo”) i podobizny jego mieszkańców – portrety aktorów teatru kabuki, wizerunki pięknych dziewcząt.

Tytuł ekspozycji – „Podróż do Edo”– sugestywnie oddaje zamierzenia organizatorów, którzy udostępniając szerokiej publiczności arcydzieła z prywatnego zbioru o randze międzynarodowej, zapraszają widzów w fascynującą podróż po Japonii schyłku osiemnastego i pierwszej połowy dziewiętnastego wieku, zwanych epoką Edo (1600–1868).

Wyjątkowość zbioru Jerzego Leskowicza polega nie tylko na tym, że zawiera kompletne cykle pejzażowe, stanowiące arcydzieła japońskiego drzeworytu, ale również dlatego, że są to ryciny wyjątkowej urody i wartości, pochodzące z pierwszych wydań. Wszystkie je zobaczymy w Muzeum Narodowym i będzie to wydarzenie szczególne, ponieważ w żadnej z polskich kolekcji – publicznych i prywatnych – nie ma takiego zbioru.

Kurator wystawy: Anna Katarzyna Maleszko

Zapraszamy do zapoznania się z programem wydarzeń towarzyszących wystawie.

***

Cc_by-nc-nd_euro_icon.svg

Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Podobne wykłady Kultura

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.