Mistrzowie pastelu
Wykład Urszuli Król, historyczki sztuki i edukatorki, towarzyszący wystawie „Mistrzowie pastelu. Od Marteau do Witkacego”. Muzeum Narodowe w Warszawie, 6 grudnia 2015 [1h09min]
Posłuchaj wykładu w formie podcastu:
Każde muzeum świata prezentuje w galeriach stałych tylko niewielką część swojej kolekcji. Dzieje się tak ze względu na niewystarczającą ilość miejsca czy charakter prezentowanych obiektów, które wymagają specjalnych zabiegów konserwatorskich, przez co nie można ich prezentować stale. Po to, aby można się było z nimi zapoznać, organizowane są wystawy czasowe. Wystawa pastelowa jest niezwykłą okazją to zapoznania się z tymi pięknymi nieznajomymi – mówiła Urszula Król podczas wykładu towarzyszącego wystawie „Mistrzowie pastelu. Od Marteau do Witkacego. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie”.
Historyczka sztuki i edukatorka podczas swojego wystąpienia omówiła liczne dzieła, które można obejrzeć dzięki wyżej wspomnianej wystawie. Słuchacze mogli zapoznać się przede wszystkim z dziełami artystów polskich bądź tworzących w Polsce, począwszy od złotej epoki pastelu w XVIII w. aż po pierwsze dekady XX w.
Urszula Król, odwołując się do obrazów, które można podziwiać na wystawie „Mistrzowie pastelu”, obaliła wiele mitów związanych z malarstwem pastelowym. Zgromadzeni goście mieli możliwość się przekonać, że nie ogranicza się ono tylko do portretów kobiet. Kredkami pastelowymi malowano też duże sceny i doskonałe pejzaże.
Prelegentka opowiedziała również o odkryciach, jakich dokonano podczas prac nad wystawą „Mistrzowie pastelu”. Jak bowiem zaznaczyła Urszula Król, każda wystawa to też okazja do badań naukowych. Podczas prac nad tą ostatnią udało się m.in. zidentyfikować portret Marii Mickiewiczówny autorstwa Klementyny Julii Milen (1870-1954), który wcześniej kojarzono z inną postacią.
Więcej w załączonym filmie z wykładu. Zapraszamy do oglądania.
***
Mistrzowie pastelu
Od Marteau do Witkacego. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie
29 października 2015 – 31 stycznia 2016
Wystawa będzie prezentacją pastelu – techniki bardzo atrakcyjnej wizualnie, ujawniającej raz swe oblicze malarskie, a raz rysunkowe. Na ekspozycji zostanie pokazanych blisko 250 pasteli z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, które – z uwagi na swą delikatność i wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne – nie są wypożyczane, ani też na co dzień eksponowane. Ta unikatowa, trwająca tylko trzy miesiące, wystawa czasowa będzie pierwszą w Polsce tak szeroką prezentacją dzieł pastelowych, a zarazem wyjątkową okazją do zapoznania się ze studyjnymi zbiorami Muzeum Narodowego w Warszawie.
Ideą autorów wystawy jest prezentacja pastelu od jego początków po pierwszą połowę XX wieku, z zaakcentowaniem roli tego medium w dziejach sztuki polskiej. Będzie to również okazja do przybliżenia różnych aspektów artystycznych, socjologicznych, konserwatorskich i kolekcjonerskich związanych z tą techniką.
W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajdują się reprezentatywne zespoły pasteli, począwszy od przykładów z pierwszego „złotego wieku” tej techniki, przypadającego na czasy stanisławowskie (m.in. prace Louisa François Marteau i Anny Rajeckiej), aż po dzieła polskich mistrzów tej techniki (Aleksander Orłowski, Władysław Ślewiński, Teodor Axentowicz, Leon Wyczółkowski, Stanisław Wyspiański, Kazimierz Mordasewicz, Olga Boznańska, Kazimierz Stabrowski, Jan Rembowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wacław Borowski). Wyjątkowy na tle muzealnych zbiorów polskich jest zespół pasteli wybitnych artystów europejskich, m.in. Christiana Wilhelma Ernsta Dietricha, Élisabeth Louise Vigée-Le Brun, Jeana-François Milleta, Pierre’a Puvis de Chavannes’a, Adolpha Menzla, Maxa Liebermanna.
Niewątpliwą atrakcją wystawy będzie pokazywany pierwszy raz w Polsce od czasów dwudziestolecia międzywojennego, powstały w 1907 roku, „Skarbiec wawelski” Leona Wyczółkowskiego. To jedyny w swoim rodzaju – nie tylko w skali sztuki polskiej, ale i europejskiej – cykl będący pastelową „inwentaryzacją” skarbów krakowskiej katedry.
Ekspozycja będzie poprowadzona chronologicznie i tematycznie, z położeniem nacisku na takie wątki jak sztuka kobieca, sztuka salonowa czy sztuka portretu. Wystawę dopełni prezentacja nieznanego szerszej publiczności zjawiska recepcji pasteli w grafice, czyli poszukiwania technik oddających efekty artystyczne malarstwa pastelowego, które wiązało się z osiemnastowieczną „modą na pastele” i oczekiwaniami kolekcjonerów XIX i początku XX wieku.
Muzeum przygotowało bogaty program wydarzeń edukacyjnych. Podczas licznych wykładów i spotkań towarzyszących wystawie zwiedzający poznają historię pastelu, a także sylwetki najwybitniejszych europejskich i polskich mistrzów tej techniki. Warsztaty pozwolą odkryć, również w praktyce, tajniki tworzenia pastelowych obrazów. Zapraszamy do zapoznania się z pełnym programem wydarzeń towarzyszących wystawie oraz do korzystania z zestawu audioprzewodników dostępnych na stronie internetowej MNW.
Kuratorki wystawy: Anna Grochala, Joanna Sikorska
źródło: mnw.art.pl
***
Nagranie jest własnością Wszechnica.org.pl oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. W sprawie jego dalszego wykorzystania prosimy o kontakt.