Obraz relacji polsko-francuskich w sztuce

Wykład Urszuli Król towarzyszący wystawie „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 30 listopada 2020 [1h08min]

Henryk Walezy na tronie polski, królowe Maria Gonzaga i Maria Leszczyńska czy epopeja napoleońska to tematy, które często inspirowały artystów nad Wisłą i Sekwaną. Wielowiekowe relacje polsko-francuskie oraz ich odbicie w sztuce przybliża Urszula Król w wykładzie, który towarzyszy wystawie „Polska. Siła obrazu” w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Nie możesz obejrzeć wykładu? Posłuchaj podcastu:

Relacje polsko-francuskie swój ożywiony początek zawdzięczają Henrykowi Walezemu, który na krótko zasiadł na tronie Rzeczpospolitej. Polską misję dyplomatyczną, która w 1573 roku przybyła do Paryża, żeby sprowadzić nowo wybranego króla do Polski, przedstawił na początku XX wieku Teodor Axentowicz w kompozycji „Poselstwo polskie u Henryka Walezjusza”, która znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Odbicie wspólnej historii obu krajów w sztuce ma jednak znacznie dłuższą tradycję, którą podczas wykładu przybliża Urszula Król.

Relacje polsko-francuskie w sztuce nad Wisłą i Sekwaną

Licznych przedstawień artystycznych doczekały się w swoich czasach wydarzenia, które towarzyszyły podróży do Polski Marii Gonzagi, żony królów Władysława IV i Jana Kazimierza. Francuzka przywiozła ze sobą do Rzeczpospolitej duże grono dworek, które późnej poślubiły polskich magnatów. Jedną z nich była Maria Kazimiera d’Argquien, późniejsza słynna królowa Marysieńka. Nieznany autor przedstawił ją w 1658 roku jako pokutująca Marię Magdalenę. Kilkadziesiąt lat później, licznych portretów doczekała się również Maria Leszczyńska, która u boku Ludwika XV zasiadła na tronie Francji.

Po rozbiorach, relacje polsko-francuskie w sztuce nie ustały. Częstym tematem prac malarskich była epopeja napoleońska Polaków. Sam Cesarz Francuzów również doczekał się portretów pędzla polskich malarzy, jak choćby „Napoleon na koniu” Piotra Michałowskiego. Częstym bohaterem obrazów był również książę Józef Poniatowski, jedyny Polak z francuską buławą marszałkowską. Echem nad Sekwaną odbiły się wydarzenia powstania listopadowego i tragiczne konsekwencje jego upadku, będące tematem prac takich artystów jak Horace Vernet („Polski Prometeusz”) czy Ary Schefffer („Polonia). Podobnie było w przypadku powstania styczniowego, gdzie do zainteresowania opinii publicznej problematyką polską przyczyniły się ilustracje prasowe.

Zobacz też: „Marzę o Paryżu ciągle”. Polscy artyści we Francji na przełomie XIX i XX wieku

Zapraszamy do obejrzenia wykładu Urszuli Król, którego tematem są relacje polsko-francuskie odzwierciedlone w sztuce.

PW

Organizator wykładu:

Muzeum Narodowe w Warszawie logo

***

Cc_by-nc-nd_euro_icon.svg

Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Podobne wykłady Kultura

Komentarze

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.