Chińskie symbole w sztuce koreańskiej
- 21 stycznia 2020
- Kategoria: Kultura
- 2634
- Wykładowca: Joanna Popkowska
Wykład Joanny Popkowskiej, Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia 2020 [1h11min]
Chińskie symbole, które czerpią ze świata roślin, zwierząt czy mitycznych wyobrażeń, należą do kanonu tamtejszej kultury. Wraz z rozszerzaniem się wpływów chińskich przyjęte zostały również w Korei. Co kryje się za wizerunkami żurawi, jeleni, nietoperzy, ryb, smoków, bambusów, sosen, śliw, granatów czy kwiatów lotosu opowiedziała podczas wykładu towarzyszącego wystawie „Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei” w Muzeum Narodowym w Warszawie sinolożka i kustoszka Zbiorów Sztuki Orientalnej Joanna Popkowska.
Kultura chińska posługuje się wieloma symbolami, które czerpią ze świata roślin i zwierząt oraz wyobrażeń mitycznych. Służą one do wyrażania abstrakcyjnych pojęć, takich jak szczęście czy długowieczność. Symbole te należą w Chinach do kanonu sztuki, a wraz poszerzaniem się wpływów chińskich zadomowiły się również na Półwyspie Koreańskim. Wpływy te datowane są w Korei od I w. n. e.
– Wiemy też skądinąd, że w epoce Joseon [1392-1897 – red.] Korea chciała być takim młodszym bratem chińskim, więc te symbole, które przyszły wraz z kulturą chińską na teren Korei, były bardzo silnie zaadaptowane, bardzo mocno weszły właśnie do tego kanonu, do słownika symboli koreańskich. Niektóre z nich dosłownie i w pełnym znaczeniu, niektóre tylko w jakimś okrojonym wymiarze. Zależało to zapewne od kontekstu, od potrzeb w danym okresie rozwoju tradycji, kultury koreańskiej – tłumaczyła Joanna Popkowska.
Zobacz też: Trzy zasady postępowania samgang: interpretacja postaw etycznych w księgach okresu Joseon 1392–1910
Chińskie symbole w sztuce koreańskiej
Prelegentka podczas wykładu omówiła posługiwanie się chińskimi symbolami na przykładzie eksponatów prezentowanych na wystawach „Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego” oraz Splendor i finezja. Duch i materia sztuce Korei. Przede wszystkim skupiła się na bogatej ornamentyce naczyń, które można było oglądać na obu wystawach. Wizerunki żurawi, jeleni, nietoperzy, ryb, smoków, bambusów, sosen, śliw, granatów czy kwiatów lotosu nie stanowią jedynie dekoracji, ale niosą ze sobą określone przesłanie. Istotne w tym kontekście jest również, w jakiej konfiguracji występują dane symbole. Mogą być wyrazem długowieczności, szczęścia, płodności czy też władzy monarszej lub urzędniczej.
Sprawdź też: Dostrzec – uchwycić – zawłaszczyć. Korea okiem kamery fotograficznej u progu XX wieku
Więcej o chińskich symbolach w sztuce koreańskiej w nagraniu wykładu.
/PW
Organizator wykładu:
***
Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Playlista: Muzeum Narodowe w Warszawie
- Portrety władzy
- Budowanie hierarchii w dobie równości
- Zostań wywyższonym w weekend - poradnik dla opornych
- Białe złoto. Rola i ranga porcelany w Europie w końcu XVII i w XVIII wieku
- Architektura wywyższenia. Od piramid do Libeskinda
- Jak to się robi. O mechanizmach kreowania wizerunku we współczesnym społeczeństwie
- Przestrzeń Marka Rothki. Paweł Susid w rozmowie z Grzegorzem Kozerą
- Przestrzeń Marka Rothki. Wojciech Fangor w rozmowie z Agnieszką Morawińską
- Przestrzeń Marka Rothki. Marek Sobczyk w rozmowie z Agnieszką Tarasiuk
- Przestrzeń Marka Rothki. Kuba Sienkiewicz w rozmowie z Agnieszką Tarasiuk
- Przestrzeń Marka Rothki. Nicolas Grospierre w rozmowie z Agnieszką Tarasiuk
- „Mark Rothko, malarz żydowski” – wykład Isy’ego Morgenszterna
- Guercino. Mistrz barokowych kontrastów (spotkanie tłumaczone na język migowy)
- Między Madrytem a Paryżem. Moda w czasach Guercina
- Galeria Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Oprowadzanie kuratorskie
- Guercino a grafika barokowa
- Największe triumfy. Sztuka rzymska w czasach Guercina
- Żydówka z pomarańczami – konserwatorska droga przez mękę
- Aleksander Gierymski – poeta światła
- Męczennicy, asceci, władcy i zakonnicy – średniowieczni święci
- Czy Gierymski był genialnym artystą?
- Aleksander Gierymski okiem psychiatry i psychologa
- Rysunki dla prasy Aleksandra Gierymskiego
- Aleksander Gierymski. W kręgu europejskich inspiracji
- Piękno i blask. Galeria Sztuki Średniowiecznej. Wykład Urszuli Król [z tłum.migowym]
- Jak patrzeć na sztukę średniowieczną? Wykład i oprowadzanie po Galerii Sztuki Średniowiecznej (prof. Piotr Skubiszewski)
- Boże Ciało i ciała świętych – o znaczeniu kultu relikwii i Eucharystii dla sztuki średniowiecza
- Faras – 50 lat później. Wykład prof. Włodzimierza Godlewskiego
- Masoneria. Pierwszy stopień wtajemniczenia
- Pokusa, zdrada i skrzywdzona niewinność. Bohaterki biblijne Guercina
- „La grande Boznańska” znana, rozpoznana, odczytywana na nowo?
- Mademoiselle de Boznańska w swoim atelier
- Miłość i nienawiść. Kraków Olgi Boznańskiej
- Wspomnienia z Faras. Dr Stefan Jakobielski
- Na czym polega projektowanie wystaw? Paulina Tyro-Niezgoda
- Olga Boznańska i Diego Velázquez
- Manet i nowoczesność. Wykład Iwony Danielewicz
- Olga Boznańska okiem konserwatora
- Olga Boznańska. Konteksty i konfrontacje. Urszula Król
- Malarstwo średniowieczne pełne koloru i blasku. Tajniki warsztatu
- Mapa architektury modernistycznej w II Rzeczypospolitej
- Urodziny Mistrzów. Stefan Gierowski - 90. rocznica urodzin
- W pogoni za nowoczesnością. Tadeusz Peiper i awangarda
- Czy Tadeusz Peiper był papieżem awangardy? Dr Piotr Rypson w rozmowie z Adrianą Prodeus
- Baśniowa kraina japońskiej rzeźby miniaturowej. Wykład Anny Katarzyny Maleszko
- Obrazy płynącego świata
- W poszukiwaniu nowych dróg. Wykład prof. Stanisława Jaworskiego
- Akt w mieście. Niderlandy 1500-1650. Wykład Elisabeth de Bièvre
- Jak sztuka opuściła muzeum, czyli działalność animatorska Mariana Bogusza
- W przestrzeni publicznej, czyli gdzie i u kogo?
- Czwarta Warszawa. Architektura w Warszawie w latach 60. i 70.
- Muzeum, sztuka i miasto
- Pastel - rysunek czy obraz?
- Pastelistów wizerunek własny
- Pastelistki. Hierarchia i płeć technik malarskich
- Mistrzowie pastelu
- Dom dla sztuki. Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie
- Tryptyk warszawski, czyli Stefan Starzyński i Muzeum Narodowe
- "Półkownik" Gembarzewski
- Nauczanie Konfucjusza, czyli o drodze człowieka
- Chińska kultura nazewnicza
- Tradycja i eksperyment. Malarstwo chińskie w epokach Ming i Qing
- Rękodzieło czy twór umysłu. O rozumieniu rzemiosła artystycznego i sztuk obrazujących w dawnych epokach
- Czy obrazy były w cenie? O wartości malarstwa i innych sztuk w czasach nowożytnych
- Zachodnioeuropejskie sposoby walki w bitwie pod Orszą
- Europejczycy na bezdrożach świata. Kultura ciekawości i potrzeba dominacji
- Edo i jego mieszkańcy na drzeworytach z kolekcji Jerzego Leskowicza
- Podróże w dawnej Japonii – przygody na drogach Tōkaidō i Kisōkaidō
- Japonizm w sztuce europejskiej
- Jak odkrywa się "Rubensa"? O rysunku Klęcząca Joanna d'Arc
- Rok 1989 w obiektywie
- Historia zapisana światłem
- Historyk sztuki detektywem - jak fotografie w podczerwieni zmieniają stan wiedzy o obrazach
- Portret rodziny - życie prywatne w malarstwie biedermeieru
- "Krajowidoki" ze sztafażem. O pejzażowej ikonosferze epoki biedermeieru
- Biedermeier
- Oczy muchy. Ubiory okresu biedermeieru i ich niezwykłe kolory
- Rytm życia miejskiego w pracach artystów z Grupy Krakowskiej
- Wilson, Paderewski i odrodzenie Polski
- Przyjaciółki, muzy, wybranki serca - kobiety w życiu Ignacego Jana Paderewskiego
- Dyplomacja najsłynniejszego pianisty świata
- Kolekcjoner i artysta. Uzbrojenie w malarstwie Brandta
- Brandt okiem konserwatora
- Józef Brandt 1841–1915
- Legenda Kresów w literaturze i malarstwie polskim XIX wieku
- Jak ubrać husarza
- Pracownia Józefa Brandta
- Wprowadzenie do wystawy "Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918"
- Paw i papuga narodów. Odrodzone państwo polskie we wczesnej twórczości Zofii Stryjeńskiej
- Rewolucja 1905 roku w polskiej pamięci zbiorowej
- Doświadczanie wojny poprzez obrazy
- Mit Zakopanego
- Żeromski i Piłsudski, czyli dylematy niepodległości
- Co to za Hałastra? Niedopatrzona historia awangardy żydowskiej w Polsce
- Śmierć prezydenta. O zabójstwie Gabriela Narutowicza
- "Mówić milczeniem" – shell shock w sztuce nowoczesnej
- Kobiece twarze niepodległości
- Jak ocalić dziedzictwo? August Zamoyski: studium przypadku
- Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei
- Musok – w świecie koreańskiego szamanizmu
- Trzy zasady postępowania samgang: interpretacja postaw etycznych w księgach okresu Joseon 1392–1910
- Dostrzec – uchwycić – zawłaszczyć. Korea okiem kamery fotograficznej u progu XX wieku
- Niedoszły jubileusz Ignacego Łopieńskiego - czyli o wystawie, której nie było i o artyście zapomnianym
- Jak zaprojektować wystawę?
- Chińskie symbole w sztuce koreańskiej
- Z badań nad grafiką autorską drugiej połowy XIX wieku
- Warszawska firma brązowniczo-złotnicza „Bracia Łopieńscy”
- Grafik – „tłumacz” malarstwa. Rola reprodukcji dzieł sztuki w życiu artystycznym drugiej połowy XIX wieku
- W odwiedzinach u jednorożca. Wizerunki zwierząt w sztuce średniowiecznej
- Wystawa o Polsce w Louvre-Lens i w Warszawie
- Jacek Malczewski. Moje życie
- "Melancholia" - siła obrazu, bezsilność sztuki
- Polska. Siła obrazu
- Józef Piłsudski. Przedstawiciel pokolenia bojowników o niepodległość
- Powstanie styczniowe w sztuce
- O pejzażu romantycznym
- Malarstwo polskie XIX wieku w filmowych kadrach Andrzeja Wajdy
- "Marzę o Paryżu ciągle...". Polscy artyści we Francji na przełomie XIX i XX wieku
- Obraz relacji polsko-francuskich w sztuce
- Romantyczny buntownik w mieszczańskich realiach, czyli o micie artysty w XIX w.
- Olga Boznańska. Konteksty i konfrontacje
- W kręgu znajomych Xawerego Dunikowskiego – Stefan i Maria Flukowscy
- Portret własny Olgi Boznańskiej