Zostań wywyższonym w weekend – poradnik dla opornych
- 27 września 2012
- Kategoria: Kultura, Muzeum Narodowe w Warszawie, Społeczeństwo
- 8707
Wykład Bartka Chacińskiego z tygodnika „Polityka” wygłoszony został
w ramach wykładów czwartkowych, towarzyszących wystawie „Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi”. Muzeum Narodowe w Warszawie, 6 września 2012 r. [1h06min]
Posłuchaj wykładu w formie podcastu:
„W przyszłości każdy będzie sławny przez 15 minut” – powiedział w 1968 roku Andy Warhol. I nie mylił się. Współczesna telewizja oraz Internet produkują seryjne, jednosezonowe gwiazdy.
Cz.I [27min] Co wspólnego mają Tutenchamon oraz Lady Gaga? Faraon doskonale zapisał się, „zakonserwował” się w ludzkiej świadomości. Tymczasem piosenkarka musi wciąż o swoją sławę walczyć. Stąd jej kontrowersyjne ubiory i zachowanie. Jednosezonowych celebrytów nie brakuje: masowo produkują je współczesne media. Ponadto dzięki Internetowi sławne stają się osoby, których tożsamość nie jest znana. Szczególnego rodzaju sławę kreują blogi.
Przemiany te powodują coraz trudniejsze wskazanie „głównego bohatera”. Od kilku lat dziennik The Times ma problem z wyborem „Człowieka Roku”. O ile jeszcze w końcu lat 90.XX wieku łatwo było taką osobę wskazać, obecnie nie jest to jednoznaczne. Łatwiej wskazać jest bohatera zbiorowego: w 2006 roku The Times uhonorował światową społeczność internetową, ze szczególnym uwzględnieniem projektów: Wikipedii, Myspace oraz YouTube [27min]
Cz.II [41min] Obecnie sława ma wiele wymiarów i każdy może do niej aspirować. Klasa średnia sławy to inaczej mikrocelebryci, znani wśród 15, czasami 1500 lub 15000 osób. W drugiej części wykładu Bartek Chaciński przedstawia internetowe sławy, często znane tylko z imienia lub odkryte przypadkowo. Szczególną rolę w kreowaniu sław odgrywa YouTube. Nowa dziedzina celebrytyzmu narodziła się ponadto wśród internetowych graczy. Tutaj głównym wyznacznikiem sławy są punkty w rankingach. W skali mikro sławę można budować wśród swoich znajomych na portalach społecznościowych poprzez publikowanie zdjęć, statusów, używanie „łaciny społecznościowej” (czyli specyficznego języka). To swoiste pisanie autobiografii. W dobie Facebooka (a wcześniej Naszej Klasy) każdy z nas może wykreować się na gwiazdę.
Wykład zawiera wiele fragmentów filmów, głównie z portalu YouTube.
Cykl wykładów czwartkowych „Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi” towarzyszył wystawie dostępnej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa otwarta była od maja do 23 września 2012 r. Poświęcona była mechanizmom i ikonografii władzy. Jej celem było ukazanie wszechobecności hierarchii od starożytności po współczesność.
Źródło: www.mnw.art.pl. Fot. Anton Graff, Portret Dorothei de Biron, księżnej kurlandzkiej i żagańskiej, 1791, Muzeum Narodowe w Warszawie i Lady Gaga w sukni z surowego mięsa, 2010, fotogram, fot. Hubert Boesl/ Photoshot/.
***
Nagranie jest własnością Wszechnica.org.pl oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. W sprawie jego dalszego wykorzystania prosimy o kontakt.
Playlista: Muzeum Narodowe w Warszawie
- Portrety władzy
- Budowanie hierarchii w dobie równości
- Zostań wywyższonym w weekend - poradnik dla opornych
- Białe złoto. Rola i ranga porcelany w Europie w końcu XVII i w XVIII wieku
- Architektura wywyższenia. Od piramid do Libeskinda
- Jak to się robi. O mechanizmach kreowania wizerunku we współczesnym społeczeństwie
- Przestrzeń Marka Rothki. Paweł Susid w rozmowie z Grzegorzem Kozerą
- Przestrzeń Marka Rothki. Wojciech Fangor w rozmowie z Agnieszką Morawińską
- Przestrzeń Marka Rothki. Marek Sobczyk w rozmowie z Agnieszką Tarasiuk
- Przestrzeń Marka Rothki. Kuba Sienkiewicz w rozmowie z Agnieszką Tarasiuk
- Przestrzeń Marka Rothki. Nicolas Grospierre w rozmowie z Agnieszką Tarasiuk
- „Mark Rothko, malarz żydowski” – wykład Isy’ego Morgenszterna
- Guercino. Mistrz barokowych kontrastów (spotkanie tłumaczone na język migowy)
- Między Madrytem a Paryżem. Moda w czasach Guercina
- Galeria Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Oprowadzanie kuratorskie
- Guercino a grafika barokowa
- Największe triumfy. Sztuka rzymska w czasach Guercina
- Żydówka z pomarańczami – konserwatorska droga przez mękę
- Aleksander Gierymski – poeta światła
- Męczennicy, asceci, władcy i zakonnicy – średniowieczni święci
- Czy Gierymski był genialnym artystą?
- Aleksander Gierymski okiem psychiatry i psychologa
- Rysunki dla prasy Aleksandra Gierymskiego
- Aleksander Gierymski. W kręgu europejskich inspiracji
- Piękno i blask. Galeria Sztuki Średniowiecznej. Wykład Urszuli Król [z tłum.migowym]
- Jak patrzeć na sztukę średniowieczną? Wykład i oprowadzanie po Galerii Sztuki Średniowiecznej (prof. Piotr Skubiszewski)
- Boże Ciało i ciała świętych – o znaczeniu kultu relikwii i Eucharystii dla sztuki średniowiecza
- Faras – 50 lat później. Wykład prof. Włodzimierza Godlewskiego
- Masoneria. Pierwszy stopień wtajemniczenia
- Pokusa, zdrada i skrzywdzona niewinność. Bohaterki biblijne Guercina
- „La grande Boznańska” znana, rozpoznana, odczytywana na nowo?
- Mademoiselle de Boznańska w swoim atelier
- Miłość i nienawiść. Kraków Olgi Boznańskiej
- Wspomnienia z Faras. Dr Stefan Jakobielski
- Na czym polega projektowanie wystaw? Paulina Tyro-Niezgoda
- Olga Boznańska i Diego Velázquez
- Manet i nowoczesność. Wykład Iwony Danielewicz
- Olga Boznańska okiem konserwatora
- Olga Boznańska. Konteksty i konfrontacje. Urszula Król
- Malarstwo średniowieczne pełne koloru i blasku. Tajniki warsztatu
- Mapa architektury modernistycznej w II Rzeczypospolitej
- Urodziny Mistrzów. Stefan Gierowski - 90. rocznica urodzin
- W pogoni za nowoczesnością. Tadeusz Peiper i awangarda
- Czy Tadeusz Peiper był papieżem awangardy? Dr Piotr Rypson w rozmowie z Adrianą Prodeus
- Baśniowa kraina japońskiej rzeźby miniaturowej. Wykład Anny Katarzyny Maleszko
- Obrazy płynącego świata
- W poszukiwaniu nowych dróg. Wykład prof. Stanisława Jaworskiego
- Akt w mieście. Niderlandy 1500-1650. Wykład Elisabeth de Bièvre
- Jak sztuka opuściła muzeum, czyli działalność animatorska Mariana Bogusza
- W przestrzeni publicznej, czyli gdzie i u kogo?
- Czwarta Warszawa. Architektura w Warszawie w latach 60. i 70.
- Muzeum, sztuka i miasto
- Pastel - rysunek czy obraz?
- Pastelistów wizerunek własny
- Pastelistki. Hierarchia i płeć technik malarskich
- Mistrzowie pastelu
- Dom dla sztuki. Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie
- Tryptyk warszawski, czyli Stefan Starzyński i Muzeum Narodowe
- "Półkownik" Gembarzewski
- Nauczanie Konfucjusza, czyli o drodze człowieka
- Chińska kultura nazewnicza
- Tradycja i eksperyment. Malarstwo chińskie w epokach Ming i Qing
- Rękodzieło czy twór umysłu. O rozumieniu rzemiosła artystycznego i sztuk obrazujących w dawnych epokach
- Czy obrazy były w cenie? O wartości malarstwa i innych sztuk w czasach nowożytnych
- Zachodnioeuropejskie sposoby walki w bitwie pod Orszą
- Europejczycy na bezdrożach świata. Kultura ciekawości i potrzeba dominacji
- Edo i jego mieszkańcy na drzeworytach z kolekcji Jerzego Leskowicza
- Podróże w dawnej Japonii – przygody na drogach Tōkaidō i Kisōkaidō
- Japonizm w sztuce europejskiej
- Jak odkrywa się "Rubensa"? O rysunku Klęcząca Joanna d'Arc
- Rok 1989 w obiektywie
- Historia zapisana światłem
- Historyk sztuki detektywem - jak fotografie w podczerwieni zmieniają stan wiedzy o obrazach
- Portret rodziny - życie prywatne w malarstwie biedermeieru
- "Krajowidoki" ze sztafażem. O pejzażowej ikonosferze epoki biedermeieru
- Biedermeier
- Oczy muchy. Ubiory okresu biedermeieru i ich niezwykłe kolory
- Rytm życia miejskiego w pracach artystów z Grupy Krakowskiej
- Wilson, Paderewski i odrodzenie Polski
- Przyjaciółki, muzy, wybranki serca - kobiety w życiu Ignacego Jana Paderewskiego
- Dyplomacja najsłynniejszego pianisty świata
- Kolekcjoner i artysta. Uzbrojenie w malarstwie Brandta
- Brandt okiem konserwatora
- Józef Brandt 1841–1915
- Legenda Kresów w literaturze i malarstwie polskim XIX wieku
- Jak ubrać husarza
- Pracownia Józefa Brandta
- Wprowadzenie do wystawy "Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918"
- Paw i papuga narodów. Odrodzone państwo polskie we wczesnej twórczości Zofii Stryjeńskiej
- Rewolucja 1905 roku w polskiej pamięci zbiorowej
- Doświadczanie wojny poprzez obrazy
- Mit Zakopanego
- Żeromski i Piłsudski, czyli dylematy niepodległości
- Co to za Hałastra? Niedopatrzona historia awangardy żydowskiej w Polsce
- Śmierć prezydenta. O zabójstwie Gabriela Narutowicza
- "Mówić milczeniem" – shell shock w sztuce nowoczesnej
- Kobiece twarze niepodległości
- Jak ocalić dziedzictwo? August Zamoyski: studium przypadku
- Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei
- Musok – w świecie koreańskiego szamanizmu
- Trzy zasady postępowania samgang: interpretacja postaw etycznych w księgach okresu Joseon 1392–1910
- Dostrzec – uchwycić – zawłaszczyć. Korea okiem kamery fotograficznej u progu XX wieku
- Niedoszły jubileusz Ignacego Łopieńskiego - czyli o wystawie, której nie było i o artyście zapomnianym
- Jak zaprojektować wystawę?
- Chińskie symbole w sztuce koreańskiej
- Z badań nad grafiką autorską drugiej połowy XIX wieku
- Warszawska firma brązowniczo-złotnicza „Bracia Łopieńscy”
- Grafik – „tłumacz” malarstwa. Rola reprodukcji dzieł sztuki w życiu artystycznym drugiej połowy XIX wieku
- W odwiedzinach u jednorożca. Wizerunki zwierząt w sztuce średniowiecznej
- Wystawa o Polsce w Louvre-Lens i w Warszawie
- Jacek Malczewski. Moje życie
- "Melancholia" - siła obrazu, bezsilność sztuki
- Polska. Siła obrazu
- Józef Piłsudski. Przedstawiciel pokolenia bojowników o niepodległość
- Powstanie styczniowe w sztuce
- O pejzażu romantycznym
- Malarstwo polskie XIX wieku w filmowych kadrach Andrzeja Wajdy
- “Marzę o Paryżu ciągle…”. Polscy artyści we Francji na przełomie XIX i XX wieku
- Obraz relacji polsko-francuskich w sztuce
- Romantyczny buntownik w mieszczańskich realiach, czyli o micie artysty w XIX w.
- Olga Boznańska. Konteksty i konfrontacje
- W kręgu znajomych Xawerego Dunikowskiego – Stefan i Maria Flukowscy
- Portret własny Olgi Boznańskiej
- Transgresje zieleni w malarstwie Xawerego Dunikowskiego
- Maska w sztuce współczesnej – wybrane przykłady
- Twórczość odrębna? Xawery Dunikowski a malarstwo polskie lat 50. XX wieku
- Relacja dwojga rzeźbiarzy - Sary Lipskiej i Xawerego Dunikowskiego
- Przejdźmy się do parku