„Marzę o Paryżu ciągle…”. Polscy artyści we Francji na przełomie XIX i XX wieku

Wykład Agnieszki Rosales Rodriguez towarzyszący wystawie „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 30 listopada 2020 [1h05mmin]

Polscy artyści we Francji odnosili sukcesy na przełomie XIX i XX wieku, wyrywając się z „zaklętego kręgu polskości”. O działalności w Paryżu takich twórców jak Jan Stanisławski, Józef Chełmoński, Leon Wyczółkowski czy Aleksander Gierymski opowiada dr hab. Agnieszka Rosales Rodriguez w wykładzie towarzyszącym wystawie „Polska. Siła obrazu” w Muzeum Narodowym w Warszawie.

„Marzę o Paryżu ciągle”, pisał w 1888 roku na dwa lata przed podróżą do Francji Aleksander Gierymski. Miasto leżące nad Sekwaną w drugiej połowie XIX wieku pozostawało najważniejszym punktem odniesienia nie tylko dla Gierymskiego, ale też dla innych polskich malarzy. Artyści przybywali do Paryża, żeby studiować w tamtejszej École des Beaux-Arts lub jednej z liczny akademii prywatnych. Pociągał ich też nastrój bohemy Montmartre czy Montparnasse.

Polscy artyści we Francji nierzadko wyrywali się z „zaklętego kręgu polskości”, dokonując znacznych przeobrażeń rodzimej sztuki w zakresie tematyki, środków formalnych, rozumienia roli obrazu czy autonomizacji środków artystycznych. Udziałem takich malarzy jak Jan Stanisławski, Józef Chełmoński, Leon Wyczółkowski czy wspomniany Gierymski były rewolucje kolorystyczne czy luministyczne. Uczniowie Józefa Pankiewicza z paryskiej filii krakowskiej ASP poznali zarówno nowoczesne malarstwo francuskie, jak też zbiory Luwru.

Zobacz też: Wystawa o Polsce w Louvre-Lens i w Warszawie

Zapraszamy do wysłuchania wykładu dr. hab. Agnieszki Rosales Rodriguez, którego tematem są polscy artyści we Francji na przełomie XIX i XX wieku.

Organizator wykładu:

Muzeum Narodowe w Warszawie logo

***

Cc_by-nc-nd_euro_icon.svg

Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.