„Mówić milczeniem” – shell shock w sztuce nowoczesnej

Wykład Łukasza Mieszkowskiego towarzyszący wystawie „Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 28 lutego 2019 [0h40min]

Nowe środki prowadzenia walki użyte na masową skalę podczas I wojny światowej, z huraganowym ostrzałem artyleryjskim na czele, powodowały wśród żołnierzy urazy psychiczne nienotowane wcześniej na polach bitew. Zjawisko „shell shocku” znalazło odzwierciedlenie w sztuce. Opowiedział o nim historyk Łukasz Mieszkowski podczas wykładu towarzyszącego wystawie „Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918” w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Podczas I wojny światowej po raz pierwszy zastosowano na masową skalę karabiny maszynowe, czołgi, gazy bojowe czy samoloty. Jednak to wielogodzinny ostrzał artyleryjski, który poprzedzał szturmy piechoty, zbierał największe śmiertelne żniwo wśród żołnierzy. Ci, którzy przeżyli, wychodzili często z wojny okaleczeni psychicznie. Brytyjczycy określili to zjawisko mianem „shell shock”. Znalazło to odzwierciedlenie w fali narkomanii, alkoholizmu i przemocy, której doświadczyły społeczeństwa europejskie po zakończeniu wojny. Odbiło się również w sztuce, czego przykładem są m.in. prace niemieckiego artysty Otto Dixa. Łukasz Mieszkowskiego podczas wykładu cytuje relacje z pola walk oraz przedstawia prace mające swoje źródła w doświadczeniach I wojny światowej.

Organizator wykładu:

Muzeum Narodowe w Warszawie logo

***

Cc_by-nc-nd_euro_icon.svg

Ten utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Partnerzy

Lista zapisanych wykładów jest aktualnie pusta.