Polska-Rosja-Świat
Debata Polska-Rosja-Świat z udziałem profesorów Adama Daniela Rotfelda oraz Aleksandra Dynkina odbyła się w ramach XVI Festiwalu Nauki w Warszawie. Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, 22 września 2012 [1h35min]
Uczestnicy panelu prof. Adam Daniel Rotfeld (współprzewodniczący Polsko-Rosyjskiej Grupy ds. Trudnych) i prof. Aleksander Dynkin (dyrektor Instytutu Gospodarki Światowej i Stosunków Międzynarodowych Rosyjskiej Akademii Nauk) przedstawili polski i rosyjski punkt widzenia głównych tendencji w rozwoju świata i fundamentalne zmiany w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. W czasie debaty poruszone zostały również sprawy relacji między Polską a Rosją z uwzględnieniem nowych wyzwań i zagrożeń.
Posłuchaj debaty w formie podcastu:
Cz. I [17min] W pierwszej części panelu prof. dr hab. Aleksander Dynkin zaprezentował wyniki projektu badawczego „Świat i Rosja 2030” przygotowanego przez międzynarodową komisję pod auspicjami Fundacji Carnegiego w Waszyngtonie. Raport prognozuje m.in. roczne przyrosty gospodarki światowej do 2030 roku (wg ekspertów będzie to ok. 4% w skali roku), przedstawia przyszłe, przemysłowe potęgi gospodarcze świata oraz rolę korporacji międzynarodowych w globalnej gospodarce. W raporcie przewidywane są również masowe migracje (wynikająca m.in. z depopulacji Rosji i Europy) oraz ich negatywne skutki. Prof. Dynkin przedstawił również tematykę eksploatacji złóż topniejącej Arktyki i wyraził nadzieję, że biegun północny stanie się polem współpracy, a nie obszarem międzynarodowej walki o zasoby.
Cz. II [26min] W swojej wypowiedzi prof. Adam Daniel Rotfeld skupił się na ocenie dzisiejszej sytuacji na świecie, na którą składa się m.in. brak przywództwa, pojawianie się nowych aktorów na scenie politycznej i gospodarczej, upadek autorytetu nauki oraz instytucji. Obecnym światowym politykom brakuje wyraźnych cech przywódczych na miarę Winstona Churchilla czy Charlesa de Gaulle’a. A to oznacza brak międzynarodowej strategii politycznej, co niesie społeczne zaniepokojenie oraz poczucie niesterowalności współczesnego świata. Obserwujemy również nadmiar międzynarodowych, zbiurokratyzowanych instytucji, które nie mają wpływu na sytuację na świecie. Wszystkie te czynniki składają się na nowy system, w którym nie potrafimy się odnaleźć. Politycy, według profesora, działają po omacku i nie rozumieją wielu mechanizmów rządzących dzisiejszym światem. Eksperci i uczeni są w tej sytuacji bardzo pomocni, jednak ich raporty (takie jak np. „Świat i Rosja 2030”), oceny, analizy najczęściej trafiają w próżnię. Świadczy to o upadku autorytetów nauki.
Cz. III [28min] Seria pytań do obu profesorów: czy rzeczywiście Chińczycy zalewają syberyjską część Federacji Rosyjskiej? Jaka będzie pozycja Rosji w 2030 roku? Czy Rosja będzie pretendowała do bycia światowym mocarstwem? Czy muzułmanie staną się znaczącą grupą w Rosji? Czego Polacy nie rozumieją patrząc na Rosję, czego Rosjanie nie rozumieją patrząc na Polskę? Czym właściwie zajmuje się Polsko-Rosyjska Grupa ds. Trudnych? Czemu Rosjanie nie rozumieją Polaków w ich dążeniu do odkrywania sowieckich zbrodni? Podczas dyskusji poruszona została również kwestia polskich i rosyjskich kompleksów wynikających m.in. z historii oraz brak zaufania między Polska i Rosją.
Cz. IV [24min] Druga seria pytań dotyczyła kwestii obronności Rosji i Europy. Prof. Rotfeld wyjaśnia czemu w Rosji pielęgnowana jest niechęć do NATO i czemu zachodnią granicę Rosji wciąż uważa się za niestabilną. Ponadto: czy możliwy jest wybuch III wojny światowej? Które kraje posiadają bron atomową i które nie są sygnatariuszami układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej? Po co Korei Północnej i Iranowi taka broń? Kto może atomowy konflikt sprowokować? Panel zakończyło rozważanie, co Polska i Rosja mogą wspólnie zrobić dla siebie i świata.
———————————
„Brak inwestycji w naukę to inwestycja w ignorancję” – pod takim hasłem w dniach 21-30 września odbył się XVI Festiwal Nauki w Warszawie. Jak zaznaczają organizatorzy głównym celem Festiwalu Nauki w Warszawie jest upowszechnianie w społeczeństwie zrozumienia metod, zakresu możliwości i osiągnięć nauki, ukazywanie jej roli w budowie silnej gospodarki oraz znaczenia w kształtowaniu lepszego, myślącego społeczeństwa.
Festiwal to ponad pół tysiąca spotkań, zajęć, warsztatów i debat w warszawskich szkołach średnich, w budynkach UW, Politechniki, Pałacu Kultury i w Centrum Nauki Kopernik. W programie między innymi: poszukiwanie nowej Ziemi, pytania o komórki macierzyste, wielkie wpadki nauki, co to jest wielki wybuch i czy trwa nadal. Spotkania dotyczyły tak różnych dziedzin jak: matematyka, fizyka i astronomia, geologia, biologia, zdrowie filozofia, język, psychologia, ekonomia, prawo. Wstęp na wszystkie festiwalowe spotkania był bezpłatny. Więcej informacji o festiwalu znajduje się na stronie www.festiwalnauki.edu.pl
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.